Charles Explorer logo
🇨🇿

Tvůrčí dílna I: struktura hudby

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0H214B

Sylabus

1. Z čeho se dělá hudba? Hudebně výrazové prostředky. Ilja Hurník: Umění poslouchat hudbu.

2. Instrumentace. M. Ravel: Bolero. Klasifikace hudebních nástrojů, vývoj orchestru.

3. Rozsazení hráčů v symfonickém orchestru. Místopis českých symfonických orchestrů, operních divadel, konzervatoří a vysokých hudebních škol.

4. Strunné nástroje – charakteristika, historický vývoj, způsoby hry, tvorba tónu.

5. Dechové nástroje - charakteristika, historický vývoj, způsoby hry, tvorba tónu.

6. Bicí nástroje - charakteristika, historický vývoj, způsoby hry, tvorba tónu, zvukové možnosti.

7. Formotvorné elementy a jejich úloha ve skladbě celku, forma a tektonika. Motiv, téma figura, běh, perioda, dvojperioda.

8. Malá jednodílná, dvoudílná, třídílná forma. Improvizace v rámci malých písňových forem. Velká jednodílná, dvoudílná, třídílná forma.

9. Vokálně-instrumentální formy od baroka po současnost (opera, oratorium, melodram ad.)

10. -

11. Instumentální formy od baroka po součanost (suita, concerto grosso, variace, rondo, sonátová forma, sonátový cyklus, symfonická báseň ad.)

12. Strukturální a sémantická analýza poslechových skladeb.   Seznamování s hudebními formami spočívá ve 2 stěžejních oblastech: a) rozboru poslechových skladeb z hlediska vymezení vztahů mezi formotvornými elementy, tektonickými funkcemi, jejich úlohou při poslechových činnostech a tedy při komunikaci s uměleckým dílem; b) v kreativním vokálním a instrumentálním ovládnutí tvorby jednoduchých formových útvarů, jež slouží jako samostatně koncipovaná hudební sdělení a jako průprava k činnostem poslechovým.

Anotace

Prezentace nejfrekventovanějších formových útvarů, s nimiž je pracováno při výuce HV na ZŠ a SŠ. Praktické zacházení s hudbou jako předmětem poslechu a interpretace.

Nauka o hudebních nástrojích se zaměřením na hudební nástroje nejčastěji používané v hudebněvýchovné praxi.