Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie literatury

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0L128A

Sylabus

Následující dílčí části předmětu/kurzu budou rozděleny do dvojice seminářů během zimního semestru 2022/23:  

Příklady otázek nad textem:

Čím se liší odborný text od krásné literatury (= literární slovesnosti)?

Funkce krásné literatury (Která funkce se v ukázce nejvýrazněji projevuje?)

---

Pro koho je text určen? Kdo je modelovým čtenářem? Čtenář faktický (osobní / reálný /fyzický / empirický)  a čtenář modelový (implicitní / implikovaný / předpokládaný / potencionální)

Téma a motiv

Tituly (př. Určete druh titulu a uveďte, jaká jsou naše očekávání o literárním díle na základě titulu)

Intertextovost (Označte, kde se v textu objevuje intertextovost a o jaký typ vztahu mezi pretextem a posttexttem se jedná – stvrzující x polemický; navazování záměrné x nezáměrné; deklarované x skryté; vážné x komické).

----

Literární druhy a žánry

Obsahuje text příběh? K jakému literární druhu text patří? (rozlišovat mezi příběhem a dějovou situací – typu – Velbloud je bloud jenž bloudí/tam, kde je nouze o jabloně) – NEOBSAHUJE PŘÍBĚH, je to jen dějová situace

Čím se liší poezie od prózy? Lyrika od epiky? Jedná se o typickou lyriku, nebo spíše atypickou lyriku (př. říkanka)?

Jaká jsou specifika literatury pro děti a mládež?

Folklorní versus autorská pohádka (Která z pohádek je folklorní / autorská; uveďte příklad folklorní / autorské pohádky)

---

Poezie, lyrika, versologie

Je text citově zabarvený nebo neutrální? / Jakou náladu, jaké emoce vyjadřuje? Jakým dojmem působí na čtenáře a proč?

Kdo k nám promlouvá? Prozrazuje se básník/pisatel z textu?

Je text jazykově konvenční či invenční? Proč? Čím? (možná Vám pomůže: nápadná hlásková instrumentace, aktualizovaný jazyk; využití anafory, epifory, apostrofy, eufonie, kakafonie, zvukomalba, poetismy; neologismy – loučenec s loučenkou, obrazný jazyk, …).

Jazyk literárního díla. Jazykové prostředky (grafické ztvárnění, jak např. interpunkční znaménka podtrhují expresivitu; fonologická rovina – eufonie, kakofonie, onomatopoie, paronomázie, aliterace, slovní hříčky, intonace jděte po funkcích daných literárních prostředků; lexikální rovina – poetismy, neologismy; obrazná vyjádření; syntaktická rovina – délky vět, figury spíše okrajově – spíše abyste si všímali všech nápadností a sledovali jejich účel); aktualizace jazyka

Kde se v básni nachází přesah – jak je zde použit, čemu slouží?

Obrazná vyjádření / metafora – podtrhněte a zdůvodněte, jakou mají v textu funkci – týká se užití i v próze; kde jsou metafory nejvýraznější?

Používá autor obrazná vyjádření na konvencionalizovaná (zaběhlá), nebo nekonvencionalizovaná (originální)?

Hlavní metrické systémy sylabotónického verše a rýmy (Doplňte do básně vhodné rýmy – tj. hledejte zákonitosti v rýmech; podtrhněte originální rýmové dvojice; estetický účinek rýmu), který rým je nejsnáze zapamatovatelný, který je nejméně originální a proč; gramatický x štěpný rým a jejich (ne)nekonvenčnost); volný verš

Kompozice. Členění a spojování textu. K čemu je dobré si toho všímat? Genologický aspekt kompozice; Kompoziční kategorie. Jak je báseň vystavěna kompozičně? Porovnejte kompozici dvou básní (symetrie/asymetrie; celistvost x členitost; opakování, variace, kontrast, gradace) – kompozice v próze - viz jazyk - včetně horizontálního a vertikálního členění – v jazyce, stylistice.

---

Naratologie

Kdo příběh vypráví? Vypravěč – př. nastylizujte začátek prózy s dětským hrdinou osobním vypravěčem; určete, kde vypravěč stojí, co vše ví a zná; zda je spolehlivý či nespolehlivý apod.

Literární postava. Charakterizujte literární postavu (hlavní, vedlejší, epizodní; kladná, záporná, neutrální; přirozená, nadpřirozená, fantastická, antropomorfizovaná; konstantní / vývojová; fiktivní / historická; okrajově plošná versus plastická)

Jak je postava charakterizována:

·       JMÉNO: Jak se postava jmenuje? Co to o ní říká?

·       VZHLED: Jak postava vypadá?

·       POPIS PROSTŘEDÍ: Popis toho, co postavu obklopuje a skrze co ji můžeme lépe poznat

·       VLASTNOSTI PODLE JEDNÁNÍ: Jaká je postava, když se takto chová?

·       PROMLUVA: Jaká je postava podle toho, co o sobě říká? / Jaká je postava podle toho, co o ní někdo říká?

Čas. Tempo vyprávění (Přepište krátký text tak, aby se děj vyprávění zrychlil /zpomalil. Co vše jste pro to museli udělat?) Pořádek vyprávění: V jakém sledu se vypráví? Chronologické, retrospektivní, anticipace; paralelní události.

Topologie. Překračování hranic, symbolika prostoru, dobrodružství vs idyla; popis prostoru subjektivní versus objektivní

---

Typ komiky – jazykový / situační / parodijní (př. Na které komice je vystavěna tato ukázka – proč se jí smějeme?)

Nonsens (poznat nonsensovou poezii i prózu a zdůvodnit, jak se nonsens projevuje)

Anotace

Jednosemestrální kurz vytváří elementární teoretické a terminologické předpoklady (1) pro porozumění krásné literatuře v její estetické specifičnosti a žánrové škále a (2) pro samostatnou didaktickou interpretaci uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol. Snaží se odbourat přežívající středoškolské stereotypy a objevovat literaturu jako stimulativní prostor fantazie a myšlení.

Stěžejními tématy jsou estetická zkušenost, funkce literatury, autor a čtenář, výstavba literárního díla, obraznost, verš, příběh a vyprávění, literární druhy a vybrané žánry. Těžiště semináře je v kultivaci čtenářství a v inspirativní analýze literárního textu se zřetelem k objektu a způsobu ztvárnění i možnostem využití v rámci literární výchovy.

Výuka je vedena konstruktivisticky, studenti jsou aktivně zapojeni - všichni se učí přiblížit svůj estetický zážitek, vnímat a ocenit použité výrazové prostředky (mnohoznačná místa, konflikt, pojetí postav, autorův vztah ke světu), pochopit smysl sdělení, formulovat vhodným způsobem otázky, vystihnout celkový ráz literárního díla.