Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogická praxe v mimoškolních aktivitách žáků1. stupně ZŠ

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0N288C

Sylabus

Organizační zajištění:

1.   Student pravidelně 2 hodiny týdně po celý semestr pracuje s žáky prvního stupně v oblasti volného času.

2.   Student se účastní úvodního informačního semináře, průběžného a závěrečného reflektivního semináře na fakultě.

3.   Student plní úkoly reflektivního charakteru v elektronickém kurzu v moodle

4.   Na závěr praxe si student vyžádá potvrzení o provedené praxi s hodnocením.

5.   Student prezentuje ve studijní skupině na fakultě pracovní soubor (portfolio), který se skládá z reflexí všech vlastních aktivit - lekcí ve volnočasových zařízeních, sebereflexí a zároveň hodnocení mentora z volnočasové organizace, který praxi studenta koordinuje, vede a hodnotí.

Anotace

Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v práci s žáky primární školy v mimoškolní oblasti. Nedílnou součástí cíle kurzu je pro studenty příležitost seznámit se s charakterem zájmů a potřeb žáků prvního stupně v době mimo vyučování, což jim umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství.

Může se jednat o práci s žáky ve volnočasových zařízeních různého zaměření a charakteru a také pravidelné a dlouhodobé doučování. Student učitelství získává možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, lektorování zájmových útvarů a také práce se třídou na škole v přírodě, včetně její aktivní přípravy apod.

Konkrétně to znamená, že studenti učitelství dostanou systematickou možnost pracovat pravidelně s jednotlivým žákem či se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Studentům umožňuje tato praxe získat zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické zkušenosti v oblasti vedení žáků prvního stupně.

Předpokládáme, že tato pedagogická praxe umožní studentům rozvoj následujících oblastí kompetencí: aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti pedagogicko-psychologické přípravy, kompetence v oblasti komunikace, organizační dovednosti v oblasti pedagogiky volného času, porozumění osobnosti současného žáka, rozvoj dovednosti reflexe a sebereflexe.