Charles Explorer logo
🇬🇧

Pupils with Special Educational Needs

Class at Faculty of Education |
OKMN0Q135A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata kurzu:1. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – současné paradigma a jeho proměna, významy odlišného chápání pro učitele 1. st. ZŠ.

Typologie žáků se SVP, důraz na preventivně intervenční přístupy. Vzdělávací potřeby ve vztahu ke školnímu výkonu. Školní úspěšnost/neúspěšnost, specifické poruchy učení vs. nespecifické, typologie nespecifických obtíží ve výuce žáků 1. st.2.

SPU – základní vymezení, vývoj pojmu, terminologie. Problematika rozvoje rané gramotnosti.

Dekódování, porozumění čtenému, alfabetický princip, modely vývoje čtení a psaní.3. Základní typy specifických poruch učení (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie) – vymezení, okruhy obtíží, doporučované přístupy.

Diagnostické přístupy, hodnocení gramotnostních dovedností, statické a dynamické diagnostické hledisko. Testy gramotnostních dovedností.4.

Vývojové a sociální aspekty SPU, primární a sekundární problematika5. Specifické poruchy chování – úvod do problematiky.

Definice SPCH (ADHD/ADD, hyperkinetická porucha), aktuální terminologie, projevy dítěte s SPCH, diagnostická kritéria. Vhodné přístupy k žákům s SPCH. Žáci s psychiatrickými potřebami – nejčastější problémy ml. šk. věku.6.

Preventivně-intervenční přístupy poradenských služeb, školní poradenství, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (jako východiska pro předmět Školní poradenské služby).

Annotation

The aim of the course is to gain basic knowledge about specific learning and behavioral disorders, but also competencies for direct work with students with SPU / SPCH. Despite the fact that the course focuses mainly on working with students with basic types of SPU (dyslexia, dysorthography, dysgraphia and dyscalculia) and SPCH, students will be acquainted through the development of early literacy with the form and nature of difficulties of other high-risk groups failing to acquire primary school. skills and their various difficulties in reading and writing (non-specific learning disabilities, children with dysphasia, children with comprehension disorders, etc.) The course is a knowledge base for the course School Counseling Services, which is more intervention-oriented.