Charles Explorer logo
🇨🇿

Školní poradenské služby

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0Q144A

Sylabus

Témata kurzu: 

Školní poradenské pracoviště jako nedílná součást poradenských služeb ve školství, úloha učitele 1. stupně ve spolupráci s odborníky ŠPP (výchovným poradcem, školními metodikem prevence, školním psychologem, školním speciálním pedagogem).

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – paradigma preventivně intervenčního modelu péče, legislativní vymezení. Přehled poskytovaných podpůrných opatření, zařazování žáků do jednotlivých stupňů podpory.

Plán pedagogické podpory - spolupráce v rámci školy – úloha ŠPP (charakteristika žáka a jeho obtíží, stanovení cílů, podpůrná opatření ve škole, podpůrná opatření jiného druhý, vyhodnocení PLPP).

Individualizovaná a diferencovaná péče učitele 1. st. ZŠ (práce se žákem v průběhu vyučování, pedagogická diagnostika – např. portfolia, analýza domácí přípravy, analýza rizikových faktorů a možností na straně žáka i rodiny, spolupráce s rodiči, analýza vlastní pedagogické činnosti).

Vzdělávací problémy žáků na počátku vzdělávání, výukové problémy žáků v průběhu docházky na 1. st. ZS. Kazuistiky. 

Adaptační problémy, problémové chování a výchovné problémy u žáků na 1. st. ZŠ. Kazuistiky. 

Úloha rodiny, spolupráce s rodiči při poskytování podpory v rámci 1. stupně podpůrných opatření a pří realizaci dalších podpůrných opatření. 

Odborné intervence v prostředí školy, práce se třídou, metodická podpora učitelům, prevence syndromu vyhoření. Kazuistiky.   

Anotace

Předmět je směřován k získání přehledu o poskytování poradenských služeb ve školství a pro vzdělávání, měl by dát oporu pro práci učitele v 1. stupni podpůrných opatření u žáků s počátečními vzdělávacími i výchovnými obtížemi. Jde také o formy spolupráce se školními poradenskými pracovišti, spolupráci s rodiči a spolupráci se školskými poradenskými zařízeními při předávání žáků se SVP k doporučení vyšších stupňů podpory