Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy gymnastiky a sportovních her

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0T118A

Sylabus

1.      Házená

2.      Basketbal

3.      Volejbal

4.      Fotbal

5.      Florbal

6.      Netradiční sportovní hry využitelné ve školní tělesné výchově

7.      Názvosloví cvičení prostných, úvodní, průpravná a závěrečná část hodiny tělesné výchovy, výběr cviků, využití hudebního doprovodu v průpravné a závěrečné části hodiny, využití náčiní a nářadí v průpravné části hodiny

8.      Motoricko funkční příprava v gymnastice (věková a výkonnostní specifika, zdravotní omezení)

9.      Základy akrobatických cvičení, cvičení na lavičce a kladině

10.   Využití přeskokového nářadí, trampolínka

11.    Hrazda

12.   Využití méně tradičního nářadí v gymnastice Pozn. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při podávání záchrany a dopomoci.

Anotace

Základy sportovních her Základní osnovou předmětu je osvojení si pohybových dovedností v rámci sportovních her v házené, basketbalu, volejbalu a fotbalu + jejich modifikace na úrovni požadavků pravidel miniher. Nácvikem předat studentům poznatky o technicko-taktické stránce herních činností jakožto východisko pro didaktický postup při výuce těchto her ve školní TV na 1. stupni ZŠ. Nedílnou součástí obsahu je také organizace řízení a rozhodování mini utkání včetně znalostí základních pravidel těchto her. Neopominutelným aspektem předmětu je zaměření na problematiku integrace handicapovaných žáků v teoreticko-praktickém pohledu a také činnosti učitele pracovat s těmito žáky včetně práce s motivací žáků intaktních k žákům integrovaným a naopak - v souladu s posílením prosociálního chování (dle aktuálních trendů inkluzívního vzdělávání).

Základy gymnastiky Teoretický obsah výuky je zaměřen na znalost názvosloví cvičení prostných, na organizaci výuky, znalost biomechanických zákonitostí gymnastických cvičení a na problematiku rozcvičení a rozvoje pohybových schopností dětí mladšího školního věku. Praktická výuka se týká průpravných cvičení bez náčiní, s náčiním, s nářadím a na nářadí. Zvláštní důraz je kladen na motoricko funkční přípravu v gymnastice, tj. na stimulaci pohybových schopností gymnastickými prostředky. Obsahem praktické výuky budou akrobatická cvičení, přeskoky přes různá nářadí, cvičení na trampolínce, hrazdě, lavičce, kladince, švédské bedně, kruzích atd. Zásadní důraz je kladen na dopomoc a záchranu. Zvláštností výuky je využití počítačového programu Coaches Eye pro hodnocení kvality provedení daného prvku, který navazuje na znalost biomechaniky gymnastických cvičení.