Tělesná kultura jako společenský jev a součást kultury lidstva, její charakteristika, struktura a funkce v životě jednotlivce i společnosti. Tělesná výchova, sport a pohybová rekreace jako základní podsystémy TK, jejich specifické funkce a vzájemný vztah. Sport v procesu socializace člověka, jeho podstata a funkce v moderní společnosti. Přístupy k členění jeho struktury. Specifika vrcholového sportu.Filozofická, antropologická a sociologická východiska teorie tělesné kultury. Místo tělesné kultury v jednotlivých etapách vývoje kultury lidstva (antropogeneze, sapientace, humanizace). Tělesná kultura a její vztahy k materiální kultuře, kultuře mezilidských vztahů a kultuře duchovní. Místo pohybu v životě člověka i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Hypokineze a její důsledky. Kvalita života a životní styl. Systémové pojetí tělesné kultury, její struktura, funkce a vazby jejích subsystémů. Systém základních pojmů tělesné kultury. Otázky tělesné zdatnosti, výkonnosti a psychické odolnosti. Etické, ekologické a estetické souvislosti TK. Kinantropologie jako vědní obor, jeho struktura a metodologie. Přínos dílčích vědních disciplín k vytváření teorie tělesné kultury.
Pohybové činnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
Pohybové činnosti a vzdělávací okruhy, pohybové činnosti a osobnost dítěte.
Potřeby dětí a východiska pro realizaci pohybových činností v režimu ZŠ, resp. SŠ Pohybové činnosti a zdraví.
Ontogeneze motoriky, formy, metody, postupy, organizace v tělesné výchově, projekty. Vlastní příprava a praktická realizace řízené činnosti s dětmi v ZŠ, resp. SŠ, sebereflexe a její evaluace.
Tělesná kultura (dále TK) jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách.
Syntéza poznatků dílčích disciplín do obsahu teorie tělesné kultury v systémových souvislostech. Systém základních pojmů teorie TK.
Kinantroplogie jako vědní obor. (Viz sylabus.). Součástí předmětu je také práce s distančními texty.
Shrnutí praktických a teoretických dovedností a poznatků pro zařazování a řízení pohybových aktivit a tělesné výchovy v režimu ZŠ a SŠ školy. Ontogeneze motoriky, formy, metody, postupy, organizace v tělesné výchově, zájmové formy.
Praktická práce s dětmi. Součástí předmětu je taktéž problematika tělesné kultury jakožto sociokulturního jevu z pohledu formování didaktických koncepcí, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách a také vývoj tělesné kultury v pravěku.