Charles Explorer logo
🇨🇿

Výtvarné portfolio

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0V233B

Sylabus

Co to je portfolio a k čemu slouží?

Struktura profesního portfolia a jeho reflexe, třídění, mapování klíčových témat Mapa učebního pokroku, vizuální topografie a reflexe

Hledání výtvarné formy portfolia Transformace obsahu a učivo VV. Vizuální gramotnost. Reflexe a hodnocení ve VV

Formativní hodnocení ve VV

Výtvarné portfolio ve škole.

Učitelovo pojetí výuky VV.

Anotace

Obsahem předmětu je reflexe průběžných výstupů studia a jejich usouvztažňování. Studentům vzniká během studia pravidelná povinnost dokumentovat vlastní autorskou tvorbu v praktických předmětech a proces poznání v teoretických disciplínách. Předmět Výtvarné portfolio je příležitostí k systematickému uvažování nad jednotlivými složkami studijní specializace skrze vybrané pojmy nebo jejich vztahy. Smyslem předmětu je formulovat východiska vlastního učitelského pojetí ve výtvarné výchově v návaznosti na dosavadní zkušenosti a uvědomit si jednotlivé složky výtvarné výchovy.

Cílem je rozvoj schopnosti reflexe, zobecnění, kritického myšlení a syntézy mnoha zdrojů.

Principy jsou interdisciplinarita, sebereflexe, kreativita. Předmět vede studenty k didaktické reflexi uměleckých strategií, vlastních i vypozorovaných.

Kurz propojuje teoretické znalosti s praktickými profesními. Má výrazně reflektivní charakter. Jeho cílem je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich schopnost kriticky a metakognitivně uvažovat. Klíčovým prostředkem reflexe je portfolio, jehož charakteristickými rysy jsou reflektivita a procesuálnost. Studenti postupně hledají vlastní umělecké formy portfolia. Portfolio je rozvíjeno ve třech rovinách: umělecké, kunsthistorické a didaktické. V didaktické rovině je chápáno jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy. Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti postupně vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zdůvodňují. V návaznosti na proces zpracování vlastního profesního portfolia je klíčovým obsahem kurzu problematika hodnocení a reflexe ve výtvarné výchově. Studenti se učí formativnímu hodnocení, seznamují se s možnostmi této metodiky v kontextu výtvarné výchovy.