Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika IV: reflexe a hodnocení

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKMN0V236B

Sylabus

1.      Specifika hodnocení ve Vv. Typy a formy hodnocení ve Vv. Hodnocení-reflexe ve Vv. 2.      Reflektivní praktik D. Schona. 3.-5. Kritéria hodnocení, jejich formulace ve výtvarném úkolu. 6.      Formativní hodnocení ve Vv, reflektivní přístup, rozvoj myšlení žáků. 7.      Reflektivní dialog jako metoda Vv. 8.      Kvalita dětských výtvarných prací. 9.      Druhy formy reflexe. 10.   Výtvarné portfolio jako specifický druh výtvarné reflexe a jeho možnosti. 11.   Výzkum ve Vv a jeho metodika. Participační, akční výzkum a metoda a/r/tography. 12.   Reflexe kurzu, kontextualizace poznatků.

Semináře probíhají průběžně formou didaktické analýzy videonahrávek hodin Vv.

Anotace

Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a jeho možnosti v primárním vzdělávání. V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu. Pozorují a studují druhy a metody reflexe a hodnocení ve Vv. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných

úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. Předmět rozvíjí schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy. Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi. Předmět seznamuje studenty s vybranými kvalitativními metodami výzkumu, užívanými současnou výtvarnou výchovou (případová studie, zakotvená teorie, akční výzkum, art-led research, practice-based research, artography) s cílem probudit zájem studentů o systematické studium jevů v procesu vzdělávání.