Charles Explorer logo
🇬🇧

Art Education Didactics V: Concept of Art Education

Class at Faculty of Education |
OKMN0V238B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.-3. Historické koncepce výtvarné výchovy. Názory významných osobností výtvarného vzdělávání a jejich vliv na současné oborové myšlení. 4.-5. Současná pojetí výtvarné výchovy, jejich východiska a odraz v kurikulárních dokumentech. 6.-7. Výrazné osobnosti oboru a oblasti jejich pedagogického a vědeckého zájmu u nás i v zahraničí. 8. Interkulturní, interdisciplinární i intermediální průniky předmětu Vv. 9. Objektové, zážitkové a (trans)kulturní učení. 10. Formulace a zdůvodnění vlastního pojetí předmětu výtvarná výchova. 11. Výzkum a výtvarná výchova, kvalitativní a kvantitativní metodologie. 12. Výzkumné aspekty výtvarné tvorby. Příklady a výsledky domácích i zahraničních výzkumů.

Semináře proběhnou formou vedení vlastní výzkumné sondy a jeho průběžnou společnou reflexí.

Annotation

The course deals with the study of selected historical and contemporary concepts of art education and their comparison in the Czech and foreign context. It introduces the history of drawing as school subject in the Czech Republic.

It studies the possibilities of using new media in school art education, more generally also the possibilities of displaying media in visual communication. Visual culture in the era of globalized media production becomes a subject of interest.

Attention is paid to the orientation of the current European goals of education and visual literacy. The aim of the course is to help students orientate themselves in several concepts of art education and formulate the bases of their own conception of the subject.