Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2
I. Teoretické znalosti
Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
Behaviorismus a metoda programovaného učení.
Strukturalismus.
Konstruktivismus.
Konektivismus.
Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
Odcizení přírodě a "zelené" terapie.
Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.
II. Metodologické znalosti
Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
Dobré otázky.
Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
Narativní metoda.
Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
Zakládání sbírek v MŠ.
AAE (třídní chovy a návštěvní programy).
Pedagogical theories, developmental theories, theory of intelligence and their influence on the field didactics (taking into account the specifics given by age). Child and nature.
Different approaches, such as deductive and inductive, or system and project approach. Introduction to literature, criteria for selecting appropriate teaching aids.
Didactic principles. Methods, eg observation, experiment, opinion, excursion, good questions, AAE, walk ...
Impact of environment (third teacher, informal education). Model organisms.
Models in teaching. Establishment and maintenance of science collections.
Evaluation of natural science activities, eg through portfolio.