Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKN01B116A

Sylabus

Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na  http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

I. Teoretické znalosti

Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).

Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.

Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).

Behaviorismus a metoda programovaného učení.

Strukturalismus.

Konstruktivismus. 

Konektivismus.

Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.

Odcizení přírodě a "zelené" terapie.

Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.

II. Metodologické znalosti

Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.

Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.

Dobré otázky.

Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.

Narativní metoda.

Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).

Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.

Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.

Zakládání sbírek v MŠ.

AAE (třídní chovy a návštěvní programy).  

Anotace

Vliv pedagogických teorií (vývojové teorie, teorie inteligence, teorie učení) na oborovou didaktiku, zohledněním specifik daných oborem a věkem. Didaktické zásady.

Didaktické prostředky. Metody, např. pozorování, pokus, názor, exkurze, dobré otázky, AAE, vycházka...

Vliv prostředí (třetí učitel, informální vzdělávání). Hodnocení přírodovědných aktivit, např. pomocí portfolia.

Propojení tématu s environmentální výchovou. Literaturou, kritéria, podle kterých vybrat vhodné učební pomůcky.