Charles Explorer logo
🇨🇿

Vybrané kapit.z matematické gramotnosti s didaktikou II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKN01M170C

Sylabus

Sylabus přednášek je vždy výběrem 7 témat z anotace a dále prohloubeně 1 z témat, která si vybrali studenti (studenti dostávají podrobný sylabus vytištěný)1) Úvod: výhody a úskalí ŠVP vzhledem k PMG

2) Slovní úloha a její role, charakteristiky

3) Metody řešení slovních úloh a příprava na ně v MŠ

4) Pojmy číslo, kvantita, množství, číselné obory, modely čísla

5) Pojmotvorný proces pojmu přirozené číslo v roli počtu a jiné role čísla

7) Cesta ke grafickému znaku

8) Hádanky a jejich role v přípravě na matematiku, druhy hádanek, druhy myšlení v procesu řešení

9) Metody řešení

2. část

10) Práce s možnostmi v mateřské škole i později; rozdíl mezi možné a jisté

11) Hádání a hádání; pokus - omyl, experimentování, odhad a jejich hranice v předškolním věku (mimo talenty); procesy identifikace

12) Nadprůměrné dítě - ilustrativní kazuistiky

13) Prvky kombinatoriky ve hrách; druhy aktivit a nároky na práci učitele

14) Orientace v časoprostoru; slovní zásoba; relativita času; tok času a jeho chápání; modelace času; vztahy mezi časovými orientačními body; práce s časovým úsekem; časové uspořádání; příčinnost a následnost a čas;

15) Pravidelnosti; rytmizace, závislosti (propojení na ZS)

Anotace

Předmět je určen především těm studentům, kteří absolvovali bakalářské studium s odlišným obsahem než studenti UK PedF – obor učitelství pro mateřské školy, předškolní pedagogika v posledních třech letech.

Předmět je otevřen i těm, kteří potřebují repetitorium.

Předmět je otevřen i pro ty, kteří studiují jiné obory: SPPG, učitelství pro první stupeň ZŠ nebo M.

Cílem je vytvořit předpoklady pro zvládnutí předmětu Rozvoj předmatematické gramotnosti, který se studuje v druhém roce tohoto studia.

Z níže navržených okruhů se obsah zaměří především na ty otázky, které se budou jevit jako klíčové v analýze orientačního testu v kontextu dané skupiny studentů, případně na ty, o které studenti zvlášť požádají na počátku kurzu(10 % z témat kurzu).

Pro poslední skupinu studentů je cílem vytvořit předpoklady pro porozumění žákovi při vstupu do školy, dítětsi se specifickými obtížemi v oblasti učení v daných okruzích.