1. Definice jazykové gramotnosti
2. Propedeutika jazykové gramotnosti.
3. Prekoncepty gramatických (jazykověstrukturních) jevů a jejich rozvoj.
4. Rozvoj morfologického, syntaktického a slovotvorného uvědomování.
5. Stadia jazykového vývoje předškolního dítěte.
6.Herní strategie usnadňující konceptualizaci dětských prekonceptů.
7.Základy kognitivní lingvistiky ve vztahu ke gramotnostnímu vývoji dítěte předškolního věku.
8.Upevňování expertních řečových dovedností studentů.
Předmět se soustředí na propedeutiku jazykové gramotnosti v mateřské škole s cílem optimalizovat dítěti podmínky pro přechod na základní školu, pro budoucí edukaci v českém jazyce i jeho celkový jazykový rozvoj. Studenti si osvojí vymezení jazykové gramotnosti a uvědomí si důležitost jejího rozvoje v předškolním vzdělávání jako prerekvizity pro budování budoucího hlubšího porozumění jazyku a jeho uvědomělého používání.
Hlavní důraz bude položen na práci s dětskými prekoncepty jako s nezbytným/existujícím základem rozvoje jazykové gramotnosti dítěte.Studenti dokáží zvolit didaktické strategie přiměřené věku dítěte a vedoucí k podpoře/budování aktuálního jazykového prekonceptu dítěte dle jeho individuálních potřeb. Studenti si upevní své jazykové znalosti pro vlastní pedagogické působení při rozvoji jazykové gramotnosti dítěte.
Témata: 1. Definice jazykové gramotnosti 2.
Propedeutika jazykové gramotnosti v mateřské škole s cílem optimalizovat dítěti podmínky pro přechod na základní školu, pro budoucí edukaci v českém jazyce. 3.Prekoncepty gramatických (jazykověstrukturních) jevů a jejich rozvoj přiměřenými metodami na úrovni schopností dítěte předškolního věku. 4. Rozvoj morfologického, syntaktického a slovotvorného uvědomování, celkový jazykový rozvoj dítěte 5.
Stadia jazykového vývoje předškolního dítěte s přihlédnutím k rozvoji jeho jazykové gramotnosti věku přiměřenými metodami: např. prekoncept slova versus přízvukový takt, prekoncept gramatických vlastností slov (jmenný rod, číslo, osoba, čas, slovesný způsob, věta, mluvní akt), pád ve smyslu zvědomění existence různých tvarů téhož slova apod. 6.Herní strategie usnadňující konceptualizaci dětských prekonceptů, např. rolové hry (prekoncept gramatické osoby), prostorové hry a manipulace s předměty (prekoncept gramatického čísla), říkankové aktivity (prekoncept slovotvorného typu, práce se slabikou), dramatické aktivity (prekoncept gramatického času) a další aktivity zaměřené na komparaci, třídění, kategorizaci, generalizaci, chápání kauzality v jazyce apod. 7.Základy kognitivní lingvistiky ve vztahu ke gramotnostnímu vývoji dítěte předškolního věku. 8.Upevňování expertních řečových dovedností studentů jako budoucích učitelů nebo ředitelů mateřských škol, a to jak ve vztahu k žákovi, tak ve vztahu k rodičovské či odborné komunitě.