Témata: 1.) Akční výzkum jako prostředek rozvoje profesionality učitele. 2.) Výzkumné metody a techniky, jejich možnosti a omezení: pozorování, dotazování, sociometrie, případová studie. 3.) Validita, reliabilita; vliv subjektivity výzkumníka – specifika výzkumu v oblasti předškolní pedagogiky. 4.) Teoretická báze pro výzkum – dostupnost a rešerše zdrojů. 5.) Založení výzkumu, formulace výzkumného problému, stanovení výzkumných otázek, volba výzkumného designu. 6.) Fáze výzkumu, vstup do terénu. 7.) Dítě jako specifický případ participanta výzkumu. 8.) Etika výzkumu. 9.) Zpracování údajů a interpretace dat. Základní statistické funkce. 10.) Sdílení výsledků výzkumu, prezentace/publikace výzkumné zprávy (pedagogické časopisy, konference).
Kurz rozvíjí výzkumnou kompetenci studentů s oporou o zkušenosti z bakalářské práce. Prohlubuje znalost výzkumných metod a postupů pro reflexi a zlepšení praxe.
Zabývá se specifikou a etikou výzkumných šetření s dětskými participanty. Témata: 1.) Akční výzkum jako prostředek rozvoje profesionality učitele. 2.) Výzkumné metody a techniky, jejich možnosti a omezení: pozorování, dotazování, sociometrie, případová studie. 3.) Validita, reliabilita; vliv subjektivity výzkumníka – specifika výzkumu v oblasti předškolní pedagogiky. 4.) Teoretická báze pro výzkum – dostupnost a rešerše zdrojů. 5.
Založení výzkumu, formulace výzkumného problému, stanovení výzkumných otázek, volba výzkumného designu. 5.) Fáze výzkumu, vstup do terénu. 6.) Dítě jako specifický případ participanta výzkumu. 7.) Etika výzkumu. 8.) Zpracování údajů a interpretace dat. Základní statistické funkce. 9.) Sdílení výsledků výzkumu, prezentace/publikace výzkumné zprávy (pedagogické časopisy, konference).