Kognitivní oblast: rozvoj zaměřený na konstruktivistické pojetí ( C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele)
Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij)
Bloomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů
Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV
Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A. Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I. Greenspan)
Socializace dítěte – úloha MŠ (sociální učení, sociální dovednost, prosociální rozvoj)
Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a sebepojetí
Kompetence učitele MŠ ve všech výše zmíněných rovinách i v profesní vybavenosti.
Cílem předmětu je zpracovat přínos předškolního vzdělávání pro kognitivní, sociální a emoční vývoj dítěte a přiblížit zásadní obrat v pojetí vzdělávání (30.léta 20.stol.) a také současné teorie vzdělávání podle Y.Betranda. Studenti porozumí roli učitele v osobnostně pojatém předškolním vzdělávání a přínos kvalitního klimatu mateřské školy.
Témata: 1.) Konstruktivistické pojetí rozvoje poznání dítěte (C. Freinet, Alfieriho schéma procesu poznávání a učení, souvislost s pedagogickou diagnostikou, projektovou metodou a pozicí učitele) 2.) Stádia kognitivního rozvoje (Piaget, Bruner, Vygotskij) 3.) Blomova taxonomie kvality vzdělávacích cílů 4.) Bertrandovy teorie vzdělávání a jejich souvislost s východisky RVP PV 5.) Souvislost potřeb dítěte a naplnění sociálního, emocionálního a kognitivního rozvoje (A.
Maslow – 1970, Langmaier, Matějček, S. I.
Greenspan) 6.) Socializace dítěte 2- 6 letého, (sociální učení, sociální zkušenosti, dovednosti, prosociální rozvoj) 7.) Dítě jako součást větší ustálené skupiny vrstevníků a rozvoj sebepojetí 8.) Kompetence učitele MŠ a jeho profesní vybavenost