Předmět navazuje na základní teoretické uchopení vývojové psychologie a psychologie osobnosti. Vychází ze základních teorií periodizace vývoje a teorií osobnosti, přičemž si klade za cíl aplikaci jejich poznatků do práce učitele. Reflektuje ale ontogenezi vývoj z hlediska celého života jedince, i když akcentuje období dětství a dospívání. Témata:
1) Vývojová psychologie a determinanty psychického vývoje, periodizace vývoje
2) Teorie sociálně emočního vývoje
3) Praktické otázky aplikace poznatků vývojové psychologie v MŠ
4) Struktura osobnosti a vývoj osobnosti v raném a předškolním věku (význam předškolního vzdělávání pro osobnostní vývoj)
5) Vývoj kognitivních, jazykových a pregramotnostních dovedností
6) Dítě jako sociálně situovaná osobnosti - přesahy do praxe předškolní výchovy
The course focuses on deepening knowledge of developmental psychology and introducing the psychology of preschool child personality. The course is structured into 3 blocks.
The first block aims to review essential milestones of the child's developmental stages in the period 0 - 6/7 years and to explain the theories of social-emotional development. In the second block, students will get acquainted with key knowledge in the field of development of cognitive, language and pre-literacy skills with emphasis on their relevance in preschool education.
The final block then deals with theories of personality development emphasising psychosocial aspects.