Předmět navazuje na základní teoretické uchopení vývojové psychologie a psychologie osobnosti. Vychází ze základních teorií periodizace vývoje a teorií osobnosti, přičemž si klade za cíl aplikaci jejich poznatků do práce učitele. Reflektuje ale ontogenezi vývoj z hlediska celého života jedince, i když akcentuje období dětství a dospívání. Témata:
1) Vývojová psychologie a determinanty psychického vývoje, periodizace vývoje
2) Teorie sociálně emočního vývoje
3) Praktické otázky aplikace poznatků vývojové psychologie v MŠ
4) Struktura osobnosti a vývoj osobnosti v raném a předškolním věku (význam předškolního vzdělávání pro osobnostní vývoj)
5) Vývoj kognitivních, jazykových a pregramotnostních dovedností
6) Dítě jako sociálně situovaná osobnosti - přesahy do praxe předškolní výchovy
Kurz se zaměřuje na prohloubení znalostí z vývojové psychologie a uvedení do psychologie osobnosti dítěte předškolního věku. Výuka je strukturována do 3 bloků. První blok cílí na rekapitulaci podstatných milníků vývojových stádií dítěte v období 0 - 6/7 let a explanaci teorií sociálně-emočního vývoje. V druhém bloku pak stavíme na teoriích vývoje osobnosti s akcentem na psychosociální aspekty vývoje osobnosti. V závěrečném bloku se studenti seznámí s klíčovými poznatky z oblasti vývoje kognitivních, jazykových a pregramotnostních dovedností s důrazem na jejich relevanci v praxi předškoln í výchovy s ohledem na přípravu žáka na vstup do školní docházky.
Studijní opory kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8838