Témata:1. Vývoj představ o dítěti, dětství a výchově2. Vymezení pedagogické psychologie jako disciplíny (zejména ve vztahu k sociální, vývojové a kulturní psychologii)
3. Socializace rodinná a/vs. školní
4. Osobnost dítěte – principy rozvoje a předpoklady školní úspěšnosti
5. Učení, typy učení, teorie učení
6. Vztah žáků k poznání a motivace k učení
7. Individuální versus skupinový kontext učení
8. Pedagogická komunikace
9. Vztah rodiny a školy10. Učitelství – charakteristiky profese, stres, coping
11. Autodiagnostika v učitelství a profesní rozvoj
12. Předškolní a školní instituce v současném diskursu
Předmět má za cíl uvést studentky a studenty do pedagogické psychologie jako jedné z věd o výchově. Pozornost bude zaměřena na klíčové koncepty spojené s učením a učitelstvím, a to zejména s důrazem na specifika předškolního období a na přípravu na školní věk.
Seznam témat je uveden v sylabu. Předmět je realizován jednak přednáškami, ale předpokládá se také samostatná četba doporučené literatury a individuální či skupinové plnění průběžných úkolů, které směřují k aplikaci vykládaných témat.