Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku a možností speciálněpedagogické podpory vývoje dít ěte. Studenti získají poznatky o ontogenetickém vývoj dítěte, psychomotorickémvývoji, jeho zákonitostech, vlivu postižení, a také o roli rodičů, pedagogů a speciálních pedagogů.
Témata: 1.) Ranáintervence- legislativa, formy péče, pomůcky a technická podpora principy včasné intervence, podpora rodiny dle Vítkové 2.) Metody včasné intervence dle typu postižení 3.) Hra, experimentace, členění hry dle různých autorů 4.)Hra jako diagnosticko terapeutický prostředek 5.) Psychomotorický vývoj dítěte s postižením 6.) Systém rané podporydítěte s kombinovaným postižením, metodika aktivního učení Lilli Nielsen. 7.) Vývoj dětské řeči (chronologický,lingvistický,...), vztah řeči a jiných oblastí (motorika, smysly, myšlení, paměť) 8.) Narušení obsahové, zvukovéstránky řeči – opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie (symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika,terapie, prognóza, prevence) , narušením řeči v sociální interakci. 9.) Ontogeneze řeči dětí se sluchovým postižením vzávislosti na stupni a typu sluchových ztrát. 10.) Příprava inkluzívních podmínek v předškolním zařízení provzdělávání žáků s omezenou schopností samostatného pohybu a orientace. Význam inkluzívního vzdělávání vpředškolním věku. 11.) Formy podpory rodin s dětmi s mentálním postižením, legislativní a finanční podpora. 12.)Inkluzivní pojetí předškolního vzdělávání s postižením, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.