Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální a inkluzivní pedagogika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKN03S303B

Sylabus

Tématické okruhy:

A

Integrace, inkluze – teoretická východiska, principy, strategie a metody inkluzivní pedagogiky.Legislativní úprava vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami - možnosti vzdělávání, legislativní úprava poskytování podpůrných opatření ve školách a školských zařízeních

Rodina a dítě se speciálními vzdělávacími potřebami - situace rodiny dítěte s postižením, fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte, specifika výchovných stylů v rodině dítěte s postižením, komunikace s rodičem dítěte s postižením v mateřské škole.Raná intervence – služba rané péče a včasná podpora rozvoje v mateřské škole. Inkluzivní prostředí mateřské školy, vytvoření a vyhodnocování podmínek pro vzdělávání dětí s různorodými potřebami.

Diagnostika ve speciální pedagogice. Diagnostické metody a postupy vhodné pro období předškolního věku, oblasti speciálněpedagogické diagnostiky v předškolním věku, diagnostika školní zralosti. (viz Diagnostika dr. Lenka Felcmanová)

Charakteristika mentálního postižení, dopady mentálního postižení do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti s mentálním postižením Charakteristika dítěte s PAS , podpůrná opatření

B

 Porucha pozornosti a hyperaktivita, dopady do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti s poruchou pozornosti a hyperaktivity

Charakteristika sluchového postižení, dopady sluchového postižení do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti se sluchovým postižením.Charakteristika narušené komunikační schopnosti, dopady narušené komunikační schopnosti do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti s narušenou komunikační schopností. Logopedická prevence v mateřské školeCharakteristika zrakového postižení, dopady zrakového postižení do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti se zrakovým postižením.

Charakteristika tělesného postižení, dopady tělesného postižení do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti s tělesným postižením.Závažná onemocnění v předškolním věku, dopady závažných onemocnění do vzdělávání v mateřské škole, vhodná podpůrná opatření pro děti se závažnými onemocněními.

Charakteristika sociálního znevýhodnění, dopady sociálního znevýhodnění do vzdělávání, podpůrná opatření pro děti se sociálním znevýhodněním 

Anotace

Studentům bude přiblížena podstata odlišnosti a potřeb dítěte/ žáka v kontextu zdravotního postižení, zdravotního a sociálního znevýhodnění a vysokého nadání. Budou představeny metodické přístupy učitele vyplývající z negativního i kompetenčního vymezení (chápání) odlišnosti.

Charakteristiky projevů odlišnosti dětí /žáků budou ilustrovány na příkladech z praxe MŠ, stejně jako konkrétní postupy učitele, jimiž se téma odlišnosti stává tématem hry v MŠ. Část výuky bude věnována ukázkám metod individualizace a diferenciace úkolů v řízené aktivitě dětí/žáků dle principů konstruktivní didaktiky. Účastníci se na příkladech naučí rozlišovat funkční skupinové kooperace dětí v MŠ, identifikovat bariéry v prostředí MŠ pro děti/žáky se SVP.