Témata:
1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání
2. Funkce školního hodnocení
3. Sumativní a formativní hodnocení
4. Tři pohledy na školní hodnocení: assessment of learning, assesment for learning, assessment as learning
5. Co je a co není formativní hodnocení; Proč formativní hodnocení využívat – jaké to přináší výsledky (mezinárodní a české výzkumy)
6. Metody/klíčové strategie formativního hodnocení ve výuce: stanovování výukových cílů, stanovování kritérií hodnocen í (úspěchu), zpětná vazba ve formativní funkci
7. Povzbuzování žáků k většímu úsilí (reinforcement) – projevování vysokých očekávání,pochvala a její dopady na učení žáků, práce s chybou, žákovské portfolio jako nástroj učení žáků, hodnocení ve výchovách, třídní schůzky učitel – žák – rodič, sebereflexe učitele
8. Sebehodnocení žáků, vrstevnické hodnocení žáků (žáci jako vlastníci svého učení a hodnocení)
9. Příklady dobré praxe – konkrétní ukázky a náměty z praxe zahraničních i českých základních škol
Výrazně se proměňující společenský kontext, civilizační a kulturní faktory kladou nové požadavky na pojetí a kvalitu vzdělávání. Jsou formulována nová očekávání směrem ke škole, jejím rolím a funkcím, cílům, obsahu i strategiím výuky, a k práci klíčových aktérů školního vzdělávání. Tyto změny si vyžádaly nové přístupy rovněž ve způsobech hodnocení. Začalo být preferováno kvalitativní, formativní, zpětnovazební, individualizované a diagnostic¬ké hodnocení a pozitivní přístup k chybě žáka. Na tyto změny bude reagovat také náplň kurzu.
Předmět zorientuje studenty v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení, zejména v oblasti formativního hodnocení, a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky.
Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní praxe. Propojení teorie s praxí pomocí příkladů získaných rámci výzkumu na českých školách má za cíl inspirovat studenty v jejich každodenní pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou profesi a přispět ke zkvalitnění výuky.