1. Teorie systemického myšlení, využití konstruktivistického přístupu ve výuce
2. Systemická teorie komunikace, její uplatnění v praktickém životě ( H.R.Maturana, H.v. Foerster, G.Bateson)
3. Metody konstruktivismu v pedagogickém procesu (výuce) v interpretaci J.Piageta.
4. Konstruktivistické didaktické postupy (vyjadřování prekonceptů, nebo jejich odmítání)
5. Etika systemického přístupu v našem jednání - odpovědnost.
Předmětem je úvod do systemického myšlení, které je interdisciplinárním polem sociálních i biologických věd a vysvětluje základní pohledy konstruktivismu (využívaného v pedagogických přístupech), přibližuje teorii systemického myšlení, komunikace i poznání. Předkládá ontologii pozorovatele, způsob, kterým jedinec popisuje, když sám je součástí popisu.
Vysvětluje shrnující větu: "vše řečené je řečené pozorovatelem", která vykresluje rekurzivní princip. Z něj plynou základní etické důsledky pro chápání jedince a jeho nepřevoditelnou odpovědnost za své jednání, v naší situaci, odpovědnost učitele. Metody konstruktivismu využívané v pedagogickém procesu.
V seminářích je nastíněna systemická teorie komunikace v praktickém dopadu každodennosti.