Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika ICT 05 s reflexí praxe

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKN2319912

Sylabus

Teoretické základy

·        Budoucnost vzdělávacích technologií - profesionální a osobní prognózy

·        Vývoj role učitele - implementace modelu 1:1

·        Katalog výukových aktivit využívajících technologie, model TPCK

·        Formy ovlivňování výukových výsledků v důsledků využití technologií

·        Vývoj didaktických teorií - behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, konektivismus

·        Osobní vzdělávací prostředí žáka a učitele

·        Význam otevřených a volně dostupných zdrojů, převrácená třída

·        Sdílení informací, zkušeností a výukových materiálů - sociální sítě

·        Výukové možnosti využití sociálních sítí, model osobní a profesní identity

·        Kurzy typu MOOC

·        Daty řízené školství - možnosti a omezení, online systémy ověřování minimálních standardů znalostí

Metodické postupy

·        Informační zdroje učitele

·        Metodika tvorby a sdílení výukových materiálů online

·        Využití digitálních učebních materiálů, e-učebnice

·        Posun role učitele v podmínkách soustavného automatického ověřování výukových výsledků

·        Online učitel v praxi - organizace online výuky ve formě kombinované i čistě distanční, problematika hybridních a virtuálních škol

·        Budování komunity za účelem sdílení zkušeností, Internet jako nástroj odborného růstu

Semestrální práce

·        Návrh a tvorba vlastní práce odpovídající zadání reflektující návrhy a rady získané konzultacemi a diskusí v otevřeném online prostředí

·        Spolupráce na návrhu obsahu prací jiných studentů a podíl na jejich průběžném zdokonalování

·        Obhájení vlastní práce reflektující získané znalosti probírané problematiky

Anotace

Předmět OKN2319912 navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia technické a informační výchovy, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie a Didaktiky ICT. Předmět se zaměřuje především na aktuální trendy ve využívání technologií učiteli v praxi.

V souladu s převažující didakticko metodickou orientací druhého cyklu studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů umět odhadnout budoucí vývoj školství v souvislosti s rozvojem technologií a umělé inteligence a nabyté vědomosti a dovednosti didakticky a technicky vhodným způsobem transformovat do reálných výukových aktivit použitelných v praxi. Zvláštní důraz bude kladen na schopnost využívat technologie k budování osobního vzdělávacího prostředí a na iniciování procesu vedoucího k celoživotnímu odbornému růstu absolventa nejen v oblasti aplikace ICT ve vzdělávání.