Teoretické základy
· Budoucnost vzdělávacích technologií - profesionální a osobní prognózy
· Vývoj role učitele - implementace modelu 1:1
· Katalog výukových aktivit využívajících technologie, model TPCK
· Formy ovlivňování výukových výsledků v důsledků využití technologií
· Vývoj didaktických teorií - behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, konektivismus
· Osobní vzdělávací prostředí žáka a učitele
· Význam otevřených a volně dostupných zdrojů, převrácená třída
· Sdílení informací, zkušeností a výukových materiálů - sociální sítě
· Výukové možnosti využití sociálních sítí, model osobní a profesní identity
· Kurzy typu MOOC
· Daty řízené školství - možnosti a omezení, online systémy ověřování minimálních standardů znalostí
Metodické postupy
· Informační zdroje učitele
· Metodika tvorby a sdílení výukových materiálů online
· Využití digitálních učebních materiálů, e-učebnice
· Posun role učitele v podmínkách soustavného automatického ověřování výukových výsledků
· Online učitel v praxi - organizace online výuky ve formě kombinované i čistě distanční, problematika hybridních a virtuálních škol
· Budování komunity za účelem sdílení zkušeností, Internet jako nástroj odborného růstu
Semestrální práce
· Návrh a tvorba vlastní práce odpovídající zadání reflektující návrhy a rady získané konzultacemi a diskusí v otevřeném online prostředí
· Spolupráce na návrhu obsahu prací jiných studentů a podíl na jejich průběžném zdokonalování
· Obhájení vlastní práce reflektující získané znalosti probírané problematiky
Předmět OKN2319912 navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia technické a informační výchovy, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie a Didaktiky ICT. Předmět se zaměřuje především na aktuální trendy ve využívání technologií učiteli v praxi.
V souladu s převažující didakticko metodickou orientací druhého cyklu studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů umět odhadnout budoucí vývoj školství v souvislosti s rozvojem technologií a umělé inteligence a nabyté vědomosti a dovednosti didakticky a technicky vhodným způsobem transformovat do reálných výukových aktivit použitelných v praxi. Zvláštní důraz bude kladen na schopnost využívat technologie k budování osobního vzdělávacího prostředí a na iniciování procesu vedoucího k celoživotnímu odbornému růstu absolventa nejen v oblasti aplikace ICT ve vzdělávání.