Charles Explorer logo
🇨🇿

ICT kompetence učitele

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKN2319916

Sylabus

Učící se společnost

·        Informační společnost, učící se společnost a důraz na celoživotní učení.

·        Vzdělávání v informační společnosti.

·        Role digitálních technologií ve vzdělávání.

·        Klíčové kompetence jako cílová kategorie vzdělávání.

Gramotnosti a ICT kompetence

·        Aktuální tendence v oblasti ICT kompetencí.

·        Problematika hodnocení ICT kompetencí.

·        Různorodost postavení ICT kompetencí v kurikulu.

·        Gramotnosti zaměřené na informační výchovu (informační gramotnost, počítačová gramotnost, internetová gramotnost, ICT gramotnost, digitální gramotnost).

ICT kompetence UČITELE

·        Modely rozvoje ICT kompetencí učitelů.

·        Trendy v oblasti modelů rozvoje ICT kompetencí v zahraničí.

·        Národní koncepce rozvoje (Státní informační politika ve vzdělávání, Koncepce rozvoje ICT ve vzdělávání v období 2009-13).

·        Šetření a zpětná vazba v oblasti využívání ICT učiteli a žáky (zejm. ČŠI).

·        Význam a role ICT koordinátora, studium k výkonu specializované činnosti ICT koordinátora na škole.

·        Další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT.

Anotace

Předmět ICT kompetence učitele navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia informačních a komunikačních technologií, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie a Didaktika ICT 01, Didaktika ICT 02 a má úzký vztah s předmětem ICT ve vzdělávání.

Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními trendy a tendencemi v oblasti ICT kompetencí, zejm. ICT kompetencí učitelů. Tematicky se předmět zaměřuje na terminologické konstrukty oblasti gramotností vztahujících se k informační výchově. Dalším tématem je zvyšující se požadavek na akcentaci pojmu kompetence, především z pohledu měnícího se paradigmatu a přechodu k učící se společnosti. Součástí předmětu je seznámení s národními styrategiemi podpory ICT kompetencí pedagogických pracovníků.

V souladu s převažující didakticko-metodickou orientací tohoto cyklu studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů identifikovat a popsat požadované ICT kompetence učitelů, popsat, které dovednosti jsou pro práci učitelů v moderní společnosti aktuálně důležité a kooperovat s ICT koordinátorem na škole, který má problematiku rozvoje ICT kompetencí pedagogického sboru metodicky na starosti.