Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie psychologického poradenství ve výchově a vzdělávání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKN913009

Sylabus

1. HISTORIE VE SVĚTĚ A U NÁS 1.1 Z historie poradenství v USA, Evropě 1.1.1 Zdroje vzniku poradenské psychologie

Společenské předpoklady (prodlužování školní docházky, zvyšující se náročnost jednotlivých povolání, prodlužování doby odborné přípravy, migrace obyvatelstva na přelomu 19/20.st.).

Odborné předpoklady (rozvoj diferenční psychologie, psychologie osobnosti, kritika akademické psychologie - rozvoj aplikovaných psychologických disciplín, rozvoj psychotechniky, psychometrie, psychodiagnostiky). 1.1.2 Směr profesního poradenství

Předchůdci (charitativní činnost, učitelé - vyhledávání žáků pro studium, podpora jejich dalšího vzdělávání, informační střediska, řemeslníci, živnostníci - zajištění návaznosti rozvoje řemesla).

První fáze profesního poradenství = tzv. diagnostická koncepce.

Změny ve společnosti na začátku 20. století.

Vznik prvních poraden s účastí odborníka - statické hledisko.

Vliv psychotechniky. Rozvíjející se psychodiagnostika.

Charakter poradenských služeb: informační činnost - individuální poradenská činnost - zprostředkovatelská činnost.

Vývojová a výchovná koncepce profesního poradenství

Dynamické hledisko, zdůraznění otázky profesního vývoje člověka. Volba povolání ne jako jednorázový akt, ale jako proces, vliv prostředí na jedince, nejen schopnosti, ale celá osobnost, postupné orientování se - termín profesionální orientace. 1.1.3 Poradenství pro děti s problémy při vývoji, výchově, vzdělávání 90. léta 19. stol: první praktičtí psychologové (kliničtí, tzv. psychometrici, testátoři, pedagogicko-psychologičtí testátoři

Do školství v souvislosti s problémy dětí a mladistvých ve školním prostředí, prodlužování školní docházky a náročnost škol ? školní problémy, účast odborníka při jejich řešení, výběr dětí do speciálních škol

První psychologická klinika pro děti a mladistvé

Oddělení vědecké pedagogiky a studia dítěte  v rámci veřejného školství.

Vliv psychodiagnostiky na psychologické služby v oblasti řešení výukových, vývojových a vzdělávacích obtíží žáků.

Zavádění psychologických služeb do škol - první školní psychologové

Poradenské služby 30. let guidance i counselling

Poradenské služby 40. ? 60. let: direktivita - nedirektivita v poradenství, praktické rozšiřování školních poradců a poradenských služeb ve školství, etické principy.

Poradenské služby 70-90. let: zajištění vzdělávání a podpůrných služeb pro děti a žáky handicapované, mezinárodní asociace školní psychologie, etické kodexy. 1.2 Poradenství u nás 1.2.1 Profesní poradenství

První republika, poradny pro volbu povolání při Úřadech práce, hustá síť poraden, vysoká odbornost diagnostická, poradenská a vzdělávací činnost (testátoři)

Pojetí profesního poradenství v 50.- 80. letech

Změny po r. 1989 1.2.2 Oblast výukových, vzdělávacích a výchovných obtíží

Sociodiagnostický ústav (metodologie, sociální diagnostika), po jeho zrušení přechod odborníků do zdravotnictví.

Vliv odborníků ve zdravotnictví (Kučera, Matějček, Langmeier aj.) na školství a poradenský systém ? např. v souvislosti s řešením problematiky specifických obtíží v chování a učení (LMD ? SPU). 1.2.3 Historie poradenských služeb ve školství u nás 1963 funkce výchovného poradce vznik krajských a oblastních poraden koncepce poradenských služeb: 1980, vyhláška č. 130 odborné aktivity psychologů, speciálních pedagogů (diagnostika, intervence, terapie) odborné činnosti a systém vzdělávání učitelů - výchovných poradců (70.-80. léta) metodika práce a nejčastěji řešené problémy v PPP v 70.-80. letech 2 SOUČASNÝ PORADENSKÝ SYSTÉM VE ŠKOLSTVÍ 2.1 Současný systém poradenských služeb ve školství změny v poradenském systému po r. 1989 vznik nových poradenských pracovišť v souvislosti s novými trendy ve školství a poradenství: odborné oblasti, přínosy, rizika, úskalí nová legislativa a její vliv na poradenský systém ? poradenské služby ve škole, model činnosti základní a rozšiřující, školní program poradenských služeb na škole, profesní sdružení.

Školská poradenská zařízení

Silné a slabé stránky poradenského systému (SWOT, Slavíková, 2000) 2.2 Koncepce nových forem práce v poradenství možnosti intervence v poradenských institucích a na školách trendy v poradenské praxi přínosy ESF . ověřování některých nových trendů v poradenství nové trendy v poradenství ve vztahu k odborným aktivitám rozdíly v koncepci poradenských služeb v závislosti na regionálních vlivech (tzv. krajské koncepce poradenských služeb) změny v klientele v souvislosti se změnami ve společnosti supervize ve školství, supervize v poradenství vysokoškolské poradenství 3. TEORIE A OBECNÉ ASPEKTY PORADENSTVÍ 3.1 Poradenství mimo resort školství, specializace v oblasti poradenské práce

Poradenství v oblasti resortu práce a sociálních věcí

Poradce v oblasti profesní

Kariérové poradenství, personalistika

Poradenství pro handicapované 3.2 Cíle a význam poradenské profese

Dostupnost odborných služeb, včasnost odborné podpory pro možnost řešení obtíží v době jejich vzniku, prevence závažnějších obtíží

Systémová prevence ?

Význam poradenství v době dětství a dospívání vs. v dospělosti a stáří, možnosti, limity, rizika, úskalí 3.3. Zásady poradenského přístupu, etapy poradenského procesu

Cíle poradenství, definice poradenství, etapy poradenského procesu

Rozdílné pojetí diagnostiky v závislosti na uplatňovaných přístupech.

Etika poradenské práce, etické principy a kodexy. Orientace v současných modelech etických přístupů. prospěch pro klienta, odborné kompetence, důvěrnost informací, informovaný souhlas.

Osobnost poradce, vlivy, které jej formují.

Míra direktivity v poradenské práci, tzv. Langmeierovo schéma a potřebnost odlišných poradenských přístupů z hlediska osobnosti klienta, oblasti odborné podpory i typu poradenské zakázky.

Význam poradenského vztahu klient ? poradce, role poradce

Rizika poradenského procesu.

Poradenství individuální a skupinové

Doba spolupráce - krátkodobé vs. dlouhodobé poradenství 4. POHLED NA TEORETICKÉ PŘÍSTUPY V PORADENSTVÍ

Uplatňované poradenské přístupy, inspirace z psychologických a psychoterapeutických směrů.

Integrativní a eklektické přístupy.

Tvorba osobní teorie poradce.

Anotace

Obsah kurzu je členěn do čtyř výukových bloků. První tři jsou tématem průběžně probíhajících přednášek, čtvrté téma je zasazeno do rámce seminářů: 1.

HISTORIE PORADENSTVÍ VE SVĚTĚ A U NÁS 2 SOUČASNÝ PORADENSKÝ SYSTÉM VE ŠKOLSTVÍ 3. TEORIE A OBECNÉ ASPEKTY PORADENSTVÍ 4.

POHLED NA TEORETICKÉ PŘÍSTUPY V PORADENSTVÍ