Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychological Diagnostics of Childen

Class at Faculty of Education |
OKN913012

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Studenti jsou seznámeni s přehledem jednotlivých technik zaměřených ke komplexní

či cílené diagnostice v klinické praxi s přihlédnutím k MKN 10.

.

Na počátku kurzu se studenti seznámí se strukturou diagnostiky dětí a mladistvých ?

- úvodní fází,

- vlastním vyšetřením,

- jeho závěrem,

- problematikou formulací psychologické zprávy.

Je důležité znát diference mezi charakteristikou :

- testových metod

- základních klinických metod ? pozorováním, rozhovorem a analýzou výtvorů.

Při diagnostice širokého spektra spadajícího do pásma dětí a mladistvých je nutné zvažovat specifičnost psychologického vyšetřování v závislosti na věku ? tedy :

- dětí útlého věku,

- dětí věku předškolního,

- věku školního,

- dětí dospívajících.

Dále je nezbytné zvažovat další faktory :

? faktory vývoje,

? faktory kritéria ke kterému se diagnostika vztahuje,

? faktory volby diagnostických metod, testové baterie

? faktory na straně vyšetřujícího, tedy vliv osobnosti psychologa na diagnostiku.

Nedílnou součástí diagnostiky je přítomnost etických problémů a nutnost respektu základních etických principů diagnostické práce.

Další částí kurzu je praktické seznámení s dílčími postupy, nejužívanějšími metodami a technikami

Diagnostika se dále člení podle zjišťování jednotlivých dílčích oblastí :

Diagnostika schopností

- Diagnostika inteligence

( obecná pravidla diagnostiky inteligence, testy inteligence jako nejčastěji používané metody, hodnocení výsledků a jejich interpretace, problematika administrace testových metod a její variabilita )

- Základní testy diagnostiky vývojové úrovně ? nejčastěji užívané u nás

( Vývojové škály sledující psychomotorický vývoj dětí : Gesell, Bayley,

Terman a úpravy TM

Wechslerovy testy a jejich modifikace WISC

Ravenovy testy

Amthauerův test struktury inteligence IST

Diagnostika paměťových schopností

- nejčastěji používané testy paměťových schopností ? specifické paměťové testy krátkodobé paměti ? verbální, mechanické verbální paměti, sekvenční paměti, verbální asociační učení, verbální paměť pro smysluplné sdělení,

- testy krátkodobé neverbální paměti ? abstraktní vizuální paměť ( Reyova komplexní figura ), vizuální sekvenční paměť, vizuální paměť pro smysluplné celky

- metody k hodnocení střednědobé paměti

- metody k vyšetření dlouhodobé paměti

Diagnostika pozornosti

- screening vnějších projevů pozornostních funkcí

- testy pozornosti ( číselný čtverec, test cesty, číselný obdélník

Diagnostika školní zralosti

- sreeningové posouzení školní zralosti

- podrobnější diagnostika školní zralosti připravenosti

( fonologická percepce, vizuální percepce, grafomotorické schopnosti, dg řeči, hodnocení úkolového chování, hodnocení úrovně mentálních schopností, hodnocení sociálně adaptivního chování

Diagnostika školních dovedností

- specifická diagnostika čtení,

- psaní,

- matematických schopností a dovedností

Projektivní techniky užívané v diagnostice dětí a mladistvých zaměřené i na interpersonální vazby a vztahy a emoční prožívání

Tyto techniky můžeme členit podle způsobu reakcí :

- asociační techniky

- konstruktivní techniky

- doplňovací techniky

- techniky založené na výběru a řazení

- expresivní metody

Podrobněji tedy :

- kresebné testy

- testy doplňování vět

- CAT

- Projekční vyprávěcí test

- Projektivní interview

- Bene- Anthony test rodinných vztahů

- Sceno test

- TAT

- ADOR

- Rosenzweigův test

Další diagnostika emočních stavů- dotazníky

- dotazníky cílené na dílčí oblasti ( J.E.P.I. ?

Diagnostika specifických oblastí

- lateralita

- kognitivní zralost / deficit ( Edfeldtův reverzní test, Test obkreslování-Matějček, Frostigová

V průběhu kurzu se studenti seznámí s diagnostikou a technikami nejčastěji u nás užívanými, zároveň budou zvažovány i limity jejich užití a jejich adekvátnost v diagnostickém procesu.

V seminární části kurzu si frekventanti zároveň prakticky ověří schopnost práce s administrací technik, jejich vyhodnocením i interpretací a vypracováním cíleného závěru zjištěných dat s návaznou možnou prognostickou složkou komplexní diagnostiky.

Během celého kurzu jsou zvýrazňovány i etické problémy týkající se především diagnostiky dětí a etika sdělování výsledků rodičům, zadavatelům diagnostického vyšetření.

Vzhledem ke komplexnosti problematiky je podmínkou zkoušky aktivní účast studenta na semináři.