Charles Explorer logo
🇨🇿

Kognitivní psychologie a psychologie diskurzu

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKN913013

Sylabus

Smyslem kursu je naučit se interpretovat, jak jsou různé předměty zvýznamňovány prostřednictvím různých forem zvýznamňování a zdrojů utváření významu. Základní struktura předmětu je tvořena triádou: 1)      Předměty (oblasti) zvýznamňování 2)      Formy utváření významu 3)      Zdroje významu.

Kurs sestává ze čtyř okruhů, tj. vedle úvodního bloku jsou zde tři okruhy věnované předmětům (oblastem), formám a zdrojům utváření významu. Vzhledem k tomu, že předměty, formy a zdroje významu od sebe při výkladu nelze oddělovat, nejedná se o oddělené bloky, ale o vzájemně propojené tematické okruhy.

Úvodní blok: Obsah a smysl předmětu, seznámení s logikou a strukturou kursu, vymezení základních pojmů, základní informace k seminární práci

Úvodní informace k tomuto bloku je obsažena v souboru PSYCHOLOGIE DISKURSU.doc (viz soubory v příloze tohoto sylabu)

-          o čem je předmět psychologie diskursu (procesy utváření významu, jakým způsobem člověk dává význam své zkušenosti)

-          jakým způsobem zkoumáme procesy utváření významu (tím, že interpretujeme)

-          co je to interpretace a co děláme, když interpretujeme (explikujeme implicitní v utváření významu)

-          co je to diskurs (zastřešujíc pojem pro různé prostředky a způsoby, jakými může být utvářen význam)

-          možnost chápání interpretovaných textů, promluv, videí, artefaktů atd. jako 1) produktů mysli, či jako 2) produktů pro mysl

-          nastolení základního schématu: předmět - forma - zdroj zvýznamňování

 Podrobnější informace obsahuje text: Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf

Z didaktických důvodů je v další části kursu pořadí uvedené triády prohozeno, tj. při výkladu se postupuje od forem - přes zdroje významu (a jim odpovídající teoretické rámce) - k předmětům a oblastem zvýznamňování.  

První tematický okruh: Formy utváření významu

-          psychologie symbolu a metafory

-          metaforické a metonymické formy zvýznamňování

-          příběh a mýtus jako forma zvýznamnění skutečnosti

-          žánry, které (kterými) žijeme

-          žánr a styl

-          dialog a dramatická hra

-          podoby a formy aktivní imaginace

Text k psychologii metafory je obsažen v souboru psychologiemetafory.doc (viz příloha)

Texty k narativní psychologii (příběhy a jejich žánry jako formy zvýznamnění) jsou obsaženy v souboru narativnipsychologie.doc (viz příloha)

Text k symbolu, metafoře, příběhu, mýtu, dialogu, dramatické hře, žánru a stylu obsažen v souboru Chrz-podoby a formy aktivní imaginace.doc (viz příloha)

Text k narativní interpretaci: Čermák, Hiles, Chrz: "NARATIVNĚ ORIENTOVANÝ VÝZKUM: INTERPRETAČNÍ PERSPEKTIVY", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VI, str. 53-66, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/Veda/AUPO/Psychologica_37-sup.pdf  

Druhý tematický okruh: Zdroje utváření významu

Zdroje utváření významu jsou probírány v rámci odpovídajících přístupů, které umožňují těmto zdrojům významu porozumět.  Tak například sociální stereotypy jsou probírány v rámci teorie sociálních representací, či maskované tužby v rámci psychoanalýzy, či archetypy v rámci hlubinné psychologie.

Je vyložen prostor možných výkladových schémat (která explikují/exemplifikují procesy utváření významu). Dvěma dimenzemi tohoto prostoru jsou: mentalismus versus kulturalismus (dvojí směr, kterým se pohybuje explikace procesů utváření významu směrem od dat k exemplifikačním schématům, tj. pohyb interpretace směrem k mysli či ke kultuře - předpoklady: "kultura utvářená myslí" či "mysl utvářená kulturou") a hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry (předpoklady týkající se povahy explicitních dat, která jsou chápána buď jako maskování či zašifrování - a pak je třeba je mít v podezření, a nebo jako zjevování a ukazování - a pak je možné je brát s důvěrou).

Některá výkladová schémata umístěná do tohoto pomyslného prostoru ("levo-pravá" dimenze jako "podezření - důvěra", a "dolno-horní" dimenze jako "mentalismus - kulturalismus"):   sociální konstruktivismus   ideologická kritika   mytologická kritika psychoanalýza   archetypová psychologie   kognitivní psychologie  

Texty k interpretačním rámcům a přístupům (ke konfliktu interpretací):

Chrz: "JAK LZE KRITICKY ROZUMĚT SOUČASNÉ FANTASY KULTUŘE", Sborník Kvalitativny výskum vo verejnom prostore, str. 117-123, celý sborník na adrese: http://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/KPP_Rado_Masaryk/zbornik/Zbornik.pdf

Chrz: "MIZENÍ SUBJEKTU V DRAMATU SARAH KANEOVÉ PSYCHÓZA VE 4:48" (poslední kapitola textu v souboru narativnipsychologie.doc, viz příloha)

Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf  

Třetí tematický okruh: předměty (oblasti) zvýznamňování 

Zde je v souvislosti s formami utváření a zdroji významu (a odpovídajícími výkladovými přístupy) probíráno zvýznamňování v různých oblastech. Inerpretované texty, promluvy, videa, artefakty atd. mohou být chápány jako: 1) produkty mysli, popřípadě jako: 2) produkty pro mysl. Jako produkty mysli mohou být z hlediska procesů utváření významu interpretovány např.:

- série snů či aktivních imaginací sebraných v procesu psychoterapie

- narativní rozhovory

- fiktivní příběhy získané různými metodami (TAT, dovyprávění příběhů, vysvětlení či zdůvodnění neobvyklé situace atd.)

Jakožto produkty pro mysl (vypovídající o "obecně sdílené mentalitě") mohou být z hledisak procesů utváření významu interpretovány např.:

- reklamní spot, billboard či tištěná reklama

- různé prvky volebních kampaní

- videoklipy

- počítačové hry či videohry

- filmy, televizní seriály

- hlášky z filmů sdílené v určitém společenství

- vtipy vyprávěné v různých komunitách či institucích

Texty ke zkoumání procesů utváření významu (jejich forem a zdrojů) v různých oblastech zvýznamňování:

Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf

Chrz: PSYCHOLOGIE METAFORY (viz příloha psychologiemetafory.doc, poslední část týkající se metafor v politice)

Chrz: ŽÁNR, MYSL A KULTURA (viz příloha narativnipsychologie.doc, kapitola "Žánr, mysl a kultura", části týkající se nemoci, filmu a vzdělávání)

Chrz:  MOŽNOSTI NARATIVNÍHO PŘÍSTUPU K AUTOBIOGRAFICKÉMU ROZHOVORU (viz příloha Analýza narativních rozhovorů.doc)

Čermák, Hiles, Chrz: "NARATIVNĚ ORIENTOVANÝ VÝZKUM: INTERPRETAČNÍ PERSPEKTIVY", sborník Kvalitativní přístup