Charles Explorer logo
🇬🇧

School Psychology

Class at Faculty of Education |
OKN913021

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Vymezení školní psychologie Školní psychologie vs. pedagogická psychologie, školní psychologie vs. poradenská psychologie. - akademická pedagogická psychologie vs. aplikované (praktické) disciplíny - pedagogická psychologie - poradenská psychologie - školní psychologie - problémy a klíčová témata

2. Stav školní psychologie ve světě a u nás Modely školní psychologie ve světě, školní psychologie u nás

3. Začlenění školní psychologie do systému poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

3.1 Úkoly a standardní činnosti školských poradenských zařízení

3.2 Úkoly a standardní činnosti školních poradenských pracovišť Různá pojetí práce školního psychologa (případová práce x práce zaměřená především na systém/klima školy) Oblasti práce školního psychologa - Screening - Prevence - Diagnostika - Intervence - Poradenství a konzultace (pro všechny součásti systému školy) - Informační, metodická a vzdělávací činnost (pro všechny součásti systému školy) - Koordinační funkce školního psychologa (pro práci školního poradenského pracoviště i celého systému školy) Specifika práce školního psychologa v různých typech škol (ZŠ s MŠ, ZŠ, speciální školy, SŠ…) Specifika práce školního a poradenského psychologa (rozdíly, podobnosti, rozdělení úkolů a možnosti spolupráce) Projekty zaměřené na školní poradenská pracoviště (zkušenosti, výhody a nevýhody různých způsobů financování a řízení práce školních poradenských pracovišť)

4. Práce školního psychologa podle cílových skupin

4.1 Spolupráce v rámci systému školy Práce se žákem Práce se třídou Práce s rodičem Práce se školním poradenským pracovištěm Práce s třídním učitelem Práce s učitelským sborem Práce s vedením školy Práce s dalšími pedagogičtí pracovníci školy

4.2 Místo školního psychologa mezi jednotlivými prvky systému školy (možná úskalí, práce se zakázkou)

4.3 Spolupráce mimo systém školy Školská poradenská zařízení a střediska výchovné péče Regionální neziskové organizace zaměřené na podporu dětí a rodin Orgány sociálně právní ochrany dětí Policie ČR Lékaři

5. Diagnostické postupy v práci školního psychologa - otázka proč, jak a kdy provádět psychologickou diagnostiku ve školním poradenském pracovišti - diagnostika specifických oblastí - věková specifika a vývojový aspekt, zralost jednotlivých funkcí a celé osobnosti - konkrétní diagnostické postupy klinické i testové ve školním poradenském pracovišti, diagnostické nástroje

6. Intervence v práci školního psychologa Intervence v individuální případové práci Intervence ve skupině a ve prospěch skupiny Věková specifika, která je třeba zohledňovat při individuálních i skupinových intervencích Intervence preventivní Intervence nápravné Intervence krizové (pravidla, metody a postupy) Poradenství v oblasti profesionální volby Poradenství v rozvoji osobnosti Poradenství a výchova pro zvládání  náročných životních situací Využití peer prvků v intervencích Intervenční techniky a metody

7. Dokumentace, práce s informovaným souhlasem, práce s informacemi, zásady důvěrnosti a spolehlivosti Informovaný souhlas Obsah a význam informovaného souhlasu klientů s poradenskou službou ve školním poradenském pracovišti.

8. Předpisy upravující výkon profese psychologa ve školství, etické normy