Charles Explorer logo
🇨🇿

Obecná antropologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNB1B101A

Sylabus

l) Úvod - Fyzická antropologie - předmět zkoumání a metodologie, hlavní směry, postavení člověka v přírodě, člověk a primáti. Teoretické aspekty evoluce a adaptace primátů s příhlédnutím ke specifickým aspektům evoluce hominidů - přírodní výběr a adaptivní procesy, ontogeneze a fylogeneze, adaptivní strategie, adaptivní radiace, life forms, speciace, evoluční a fylogenetická systematika, ontogeneze a life histories - význam ontogeneze jako adaptivního mechanismu, sexuální dimorfismus a diferenciace pohlaví, adaptace na úrovni populací - idividuální a inklusivní fintness, ontogenetické shifty, fyziologie, ekologie a chování2) Primáti - úvod do fyzické antropologie a primatologie, základy taxonomie primátů, biogeografie, ekologie, lidoopi a jejich význam pro studium evoluce hominidů. Chování a sociální struktura opic a lidoopů, ekologie, reprodukce a sociální struktura - platyrrhinní a katarrhinní opice a lidoopi, ontogeneze a life histories, odlišnosti a podobnosti lidoopů a člověka v biosociálních a sociálních vlastnostech, stupeň inteligence a kreativní činnost lidoopů – stručný přehled poloopic, širokonosých a úzkonosých opic.3) Hominoidea - giboni - malí lidoopi (Hylobatidae), pongidé - velcí lidoopi (Ponginae, Paninae) a hominidé (Homininae) - základní definice a systematika jednotlivých skupin, biogeografie a ekologie, základní adaptace, afričtí a asijští pongidae. Orangutan (Pongo) definice rodu a systematika orangutanů, biogeografie a ekologie, základní adaptace a chování.. Afričtí velcí lidoopi - systematika - Gorilla a Pan - druhy a poddruhy afrických lidoopů, biogeografie a ekologie, sociální struktura a chování, základní adaptace a specializace jednotlivých druhů, Pan troglodytes a Pan paniscus - rozdíly a podobnosti, systematika velkých lidoopů – etologie a ekologie – podobnosti a rozdíly s člověkem4) Vznik primátů a základní poznatky o fylogenezi primátů, vývoj primátů ve starších třetihorách, adaptivní radiace, Vznik vyšších primátů, nejstarší hominoidi, svrchně miocenní hominoidi a vznik hominidů. Vznik a vývoj nejstarších hominidů - jejich charakteristika, základní faktory evoluce hominidů a ekologické aspekty evoluce hominoidů. Evoluce raných hominidů, astralopitéci a jejich diferenciace, vznik nejstarších zástupců Homo - byl Homo habilis již skutečně člověk, problematika definice rodu Homo - Homo ergaster a Homo erectus, materiální kultura a sociální organizace raných hominidů.5) Homo ergaster/erectus - klíčová etapa lidské evoluce, proč se vyvinul člověka vzpřímený, starší a střední paleolit, kultura a lidská řeč, základy lidské společnosti, archaický Homo sapiens, vznik neandrtálců a anatomicky moderního člověka. Základní etapy evoluce hominidů, vznik základních biologických, biosociálních a sociálních vlastností a struktur, ekologické aspekty evoluce hominidů, kolonizace světa6) Vznik a vývoj moderního člověka - monocentrické a multiregionální teorie, neandrtálci a anatomicky moderní člověk, lidé svrchního paleolitu - aurignacién, gravetiém a magdalenién, mladší doba kamenná, neolit, přechod od lovecko-sběračského systému k ranému zemědělství. Ranné zemědělství, doba bronzová a doba železná - migrace a osídlování světa - Amerika, Austrálie atd.,7) Genetické aspekty evoluce Homo sapiens. Diferenciace archaických populací, vznik moderních lidských forem – AMČ, neandrtálců a denisovanů. Migrace, diferenciace a adaptace moderních lidských populací.8) Ontogeneze člověka z hlediska vývojové antropologie – základní etapy – specifika dětství, matrurace a adolescence.9) Ontogeneze a životní historie (life histories) hominoidů - komplexní chápání ontogeneze, ontogeneze hominoidů jako adaptivní mechanismus, heterochronie a allometrie, rychlost růstu a regulace růstu u primátů, chování, morfologie, hormony a mechanismy růstu, sexuální dimorfismus a sexuální diferenciace, adaptace na populační úrovni a ve společenstvech primátů.10) Základy evoluční a vývojové antropologie - problematika ontogeneze a fylogeneze, vliv prostředí a sociální organizace a kultury na ontogenezi a schopnosti adaptace člověka a jeho předků, genetické a epigenetické aspekty evoluce a ontogeneze.11) Základy ekologie a etologie člověka, vliv na migrace, sociální strukturu a reprodukci. Reprodukční mechanismy a jejich variabilita12) Kolonizace světa člověkem a jeho předky vývoj moderního člověka, biologické a ekologické aspekty historického vývoje člověka, růstové a sekulární trendy, migrace, etnické skupiny a jejich vlastnosti a ekologie. Variabilita a diversita současných lidských populací, populační genetika.

13) Perspektivy současné antropologie, syntéza fyzické a sociální antropologie, člověk jako primát, molekulární antropologie a evoluce primátů. Reflexe pro výuku antropologie na základních, středních a vysokých školách

Anotace

Přednáška se soustředí především na evoluční a vývojové aspekty antropologie obecně. Cílem je získání kvalifikovaného pohledu na biologickou, biosociální a sociálně-kulturní podstatu vlastností člověka a jeho předků a jejich biologickou a biosociální variabilitu včetně variability lidské ontogeneze.

Přednáška se v prvních částech zaměřuje na základní definice a pojmy antropologie jako disciplíny obecně zaměřené na člověka a jeho vlastnosti. Přednášky se zaměřují i na primáty, zvláště pak na lidoopy jako naše nejbližší příbuzné.

Důraz je kladen na pochopení základních aspektů adaptací, chování a ekologie vyšších primátů jako našich nejbližších předků, u lidoopů je pak kladen důraz také na funkci sociální struktury, a vybrané aspekty jejich genetiky a fyziologie. V dalším bloku přenášek je cílem podat základní informace o vzniku a evoluce člověka a jeho předků se zvláštním zřetelem na evoluci rodu Homo, dále postupný vznik specifické lidské ekologie a kultury, zejména v evoluci na konci pleistocénu a na počátku holocénu.

Velká pozornost bude věnována také genetickým aspektům lidské evoluce a variability. V další části je cílem podat přehled nejdůležitějších etap lidské postnatální ontogeneze v širokém chápáním od růstu a vývoje, před genetické a hormonální aspekty růstu až po lidské chování a sociobiologii a pohlavní výběr.

V této části bude kladen zvláštní důraz na didaktické a praktické (propedeutické) aspekty problematiky. Závěr je věnován vzniku moderní lidské civilizace v neolitu a základním etapám kolonizace světa.