Charles Explorer logo
🇬🇧

Econaratology

Class at Faculty of Education |
OKNB1B146B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Teorie i praxe narativní environmentální výchovy. Cílem je rozvoj environmentální senzitivity narativní formou a osvojení si této metody práce.

2. Teorie narativní metody v pedagogice (obecně), především interdisciplinární naratologie, narativní paradigma W. Fishera, Watzlawitckův axiom, Velký Epik V. Macury, ústní vyprávění, oral history, verbální X neverbální komunikace, zahraniční představitelé narativní metody v environmentální výchově (např. Ellis, Nanson).

3. Narativní X paradigmatický přístup. Ellis Dear Katie, Volcano is a Girl! Velké příběhy (pohádky a ságy, biblické příběhy, řecké báje a pověsti, Edda, Kalevala, příběhy J.R.R.Toliena).

4. Příběhy, které změnily nahlížení na zvířata a přírodu (Adamsonová Příběh lvice Elsy, Ransome příběhy Vlaštovek a Amazonek, Krakauer Útěk do divočiny).

5. Biokomunikace. Vrba naslouchá, vrba vypráví. Mluvící zvířata (Bileámova oslice, pes Huan aj.). Brainstorming na téma možnosti humánně - animální a mezidruhové komunikace (Mowat Vlci, Tolkien Silmarillion – příběh O Berenovi a Lúthien, česká pohádka O Zlatovlásce, O Orfeovi).

6. Paměť krajiny, krajina vypráví. Práce s dobovými a současnými fotografiemi krajiny, výhody i nevýhody personifikace, landart. Letokruhy a další záznamy v přírodě. Krajina Karla Hynka Máchy. Moje tajné místo. Můj strom. Individuální vnímání příběhů (R. Bradbury Silnice, Mácha Krkonošská pouť). Tvorba vlastního příběhu.

7. Vztah člověk a příroda, vyjádření smyslu života, etika posluchače (F. Carter Škola Malého stromu, Giono Muž, který sázel stromy).

8. Fenomény napříč kulturami. Mytologemy (mluvící zvířata, draci, upíři, ptáci – poslové, okřídlení koně, pták Noh, jednorožci, stromy, které se mění v lidi a naopak, lidé, kteří rozumějí řeči zvířat, poutníci a putování, dlaci – lidé měnící se ve zvířata, ptačí lidé, proměny ve zvířata/rostliny za trest) a antropomorfy (moudrá sova, zlý vlk, chytrá liška aj.).

9. Hrdinové se speciálním vztahem ke zvířatům a přírodě (Prométheus, sv. František, Beren, Jiřík aj.). Hrdinové vychovaní zvířaty (Romulus a Rémus, Mauglí aj.).

10. Příprava ekonarativní lekce. Příběh o bříze, která zachránila Jakuba – diskuse nad článkem z Jerusalem Post – i strom může zachránit život. Aplikace příběhu : význam dutin stromě jako útočišť. O Zpívající lípě v Telecím. Doupné stromy jako klíčoví jedinci v ekosystému. Jak přesvědčit Lopachina. Člověk mezi romantickým příběhem a ziskem. (Čechov Višňový sad). Autoři a tituly vhodní pro realizaci ekonarativní metody na ZŠ a SŠ - burza.

11. Čeští průkopníci narativní metody (Štorch, Sekora aj.) a jejich texty. Kryptoekonaratologie (Němcová Babička – text o služce Voršile a včelách, Lindgrenová – Ronja dcera loupežníka, Pipi Dlouhá Punčocha aj., Čapek Apokryfy).

12. Filmy a videa v ekonaratologii.

Annotation

Narrative method. Narrative method in environmental education.

Interdisciplinary narratology. Narrative paradigm of W.

Fisher. Watzlawitck's axiom.

The Great Epic of V. Macury.

Oral narration and oral history. Verbal X nonverbal communication.

Foreign representatives of the narrative method in environmental education (eg Ellis, Nanson). Narrative X paradigmatic approach.

Stories that changed the view of animals and nature. Biokomunikace.

Human - animal and interspecific communication. Memory landscape, landscape tells.

Landart. Ethics of the listener.

Mythologems and anthropomorphs. Heroes with a special relationship to animals and nature (Prometheus, St.

Francis, Beren, George, etc.). Heroes raised by animals (Romulus and Rémus, Mowgli etc.).

Czech pioneers of narrative method (Štorch, Sekora etc.) and their texts. Cryptoeconaratology.