Charles Explorer logo
🇨🇿

Lingvistická pragmatika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNC2C110A

Sylabus

Reference a deixe

Deixe situační (zahrnuje deixi prostorovou – místo promluvy, deixi časovou – vztah k okamžiku promluvy, deixi personální – vztah k ne/účastníkům promluvy, dále deixi sociální – ohled na sociální role ne/účastníků promluvy)

Deixe textová – anaforické vztahy v textu, časové roviny, intertextuálnost, vertikální a horizontální aspekty intertextu.

Presupozice sémantická a pragmatická

Řečové jednání (mluvní akty/akce a jejich realizace, proměny původní teorie mluvních aktů, kooperační a zdvořilostní princip, konverzační logika, implikatury)

Komunikační strategie (ironie, ne/zdvořilost)

Diskursová analýza (analýza komunikátu z hlediska jeho sociálního a intertextového ukotvení při jeho vytváření a percepci)

Metapragmatika (reflexe pragmatických jevů v řeči)

Anotace

Cílem předmětu je poznání teoretických základů lingvistické pragmatiky jako nezbytného předpokladu odborných i sociálních kompetencí učitele českého jazyka ve vztahu k volbě optimálních komunikačních strategií. Osnova: Reference a deixe Deixe situační (zahrnuje deixi prostorovou – místo promluvy, deixi časovou – vztah k okamžiku promluvy, deixi personální – vztah k ne/účastníkům promluvy, dále deixi sociální – ohled na sociální role ne/účastníků promluvy) Deixe textová – anaforické vztahy v textu, časové roviny, intertextuálnost, vertikální a horizontální aspekty intertextu.

Presupozice sémantická a pragmatická Řečové jednání (mluvní akty/akce a jejich realizace, proměny původní teorie mluvních aktů, kooperační a zdvořilostní princip, konverzační logika, implikatury) Komunikační strategie (ironie, ne/zdvořilost) Diskursová analýza (analýza komunikátu z hlediska jeho sociálního a intertextového ukotvení při jeho vytváření a percepci).