Charles Explorer logo
🇨🇿

Integrovaná didaktika českého jazyka a literatury

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNC3C013A

Anotace

Cílem předmětu je, aby absolvent byl seznámen s didaktikou českého jazyka a didaktikou české literatury jako vědeckými disciplínami, získal bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, aktuální didaktické směry, adekvátně volit cíle vyučování, samostatně a poučeně vybírat oborové obsahy a vyučovací metody.

1. Český jazyk a literatura jako unitární předmět. Teorie předmětu.

2. Historický základ oboru

3. Současnost - kurikulární materiály, učebnice, legislativní rámce

4. Český jazyk - postavení na ZŠ a SŠ, obsahové pojetí vyučovacího předmětu, vztah oboru a jeho didaktiky

5. Komunikace, jazyková kompetence, interdisciplinarita, cíle vyučovacího předmětu

6. Český jazyk - metody výuky českého jazyka na ZŠ a SŠ, tradiční versus inovativní pojetí

7. Možnosti integrace složek vyučovacího předmětu (jazyk a literatura), aktuální problémy didaktiky

8. Čítanky a učebnice na SŠ/

2. stupeň ZŠ,

9. Formativní hodnocení v literární výchově,

10. Moderace nad výkony žáků (práce s autentickými výkony žáků, s videoukázkami),

11. Státní maturitní zkouška a její důsledky pro výuku českého jazyka a literatury

12. Literární historie - srovnání pojetí její výuky na ZŠ a SŠ,

13. Poezie - výzkumy její recepce u žáků na

2. stupni ZŠ a na SŠ, tvořívá recepce poezie na

2. stupni ZŠ a na SŠ.