Charles Explorer logo
🇨🇿

Adaptace literárních děl ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNC3L031B

Anotace

Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: dr. Lukáš Neumann, externí spolupracovník KČL dr. Pavel Kořínek a doc. Anna Kucharská se specializací na vývojově-psychologické aspekty žáků se SVP a žáků nadaných.

Tento integrovaný předmět je primárně zaměřen na komparaci literárního díla a jeho možných adaptací, především filmových a komiksových, s ohlédnutím na potřeby žáků se SVP a žáků nadaných.

Obsahová náplň předmětu v prvé řadě reaguje na potřeby žáků a studentů ZŠ a SŠ, pro něž je z různých důvodů obtížné či dokonce nemožné získat potřebné vzdělanostní kompetence zakotvené v RVP v oblasti literární výchovy výhradně prostřednictvím četby literárně-uměleckého díla (zejména v tomto ohledu je nutná spolupráce s vývojových psychologem a speciálním pedagogem, kteří pojmenovávají specifika vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných v této oblasti). Filmové či komiksové adaptace slouží nikoliv jako méně hodnotná náhražka, nýbrž jako rovnocenný „partner“ literárního textu. Nadto, jelikož jsou audiovizuální díla stále početnější a nezastupitelnější součástí kulturního vývoje a dědictví, poslouží kurz studentům-budoucím učitelům v získání schopností „jak číst film či komiks“ či jak kriticky zhodnotit na odborné úrovni přínos jednotlivých děl/adaptací pro žáky ve školní praxi.

Předmět sleduje také intertextuální vazby mezi různými druhy umění, což napomáhá všestrannému rozvoji žákovy osobnosti. Zvláště u žáků se SVP a žáků nadaných může výuka literatury skrze příbuzná média facilitovat zájem o estetické hodnoty „jinou cestou“ než prostřednictvím četby beletrie. Výstupem kurzu pak je zprostředkovat studentům rozdíly v metodice práce s literárním textem a jeho filmovými a komiksovými adaptacemi tak, aby se osvojené znalosti mohli studenti využít ve vlastním výchovném a vzdělávacím procesu.