Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučuj ící: dr. Lukáš Neumann a dr. Marie Pokorná, jejíž oblastí odborné expertizy jsou žáci se SVP, zvláště neslyšící.
Kurz vychází z teze, že studenti, budoucí učitelé, jsou vedeni k uvědomování si existence literatury jako živého organismu, v němž dochází neustále k novým počinům a k přehodnocování počinů starších. Měli by si uvědomovat, že žijí v určitých kulturních souvislostech, v určitém poli, v němž probíhají všechny procesy spojené s literární produkcí a recepcí, a že literatura, kterou sami čtou a sami sledují, není jiné podstaty než literatura studovaná ve škole.
Cílem kurzu je vytvořit ve studentech návyky reflexe literární kultury, způsoby kritického myšlení o literatuře a schopnost reflektovat funkce a role literatury ve společnosti, ve vzdělávání. V rámci kurzu budou studenti pracovat s beletristickými texty současné literatury, jež významně tematizují různé podoby „odlišnosti a jinakosti“ protagonistů, a to na základě jejich zdravotního stavu, odlišného kulturního prostředí či odlišných životních podmínek. Studenti se seznámí s takovými texty, s příběhy či narativy, jejichž prostřednictvím mohou lépe porozumět skutečnému světu dětí, žáků a studentů např. ohrožených školním neúspěchem, různě handicapovaným či sociálně znevýhodněným, pocházejícím z odlišného kulturního prostředí a snažících se adaptovat v jiném prostředí apod.
Základní pojmem je pojem literárního života a kurz se proto bude věnovat jeho různým institucím, vztahu mezi literaturou a společností a pojmy jako konformní a nonkonformní, literatura a politika, literatura a umění, literatura a společenský diskurs, inturkulturní komunikace, literatura a knihovnictví. Jestli je základní polem literární život a základními tématy témata určujícího jeho podobu, pak jednotkami tohoto pole jsou fenomény, které také budou poutat pozornost v jednotlivých seminářích a bude sledována jejich podoba i role na vytváření kulturního života. Seminář je reaktivní, studenti aktivně pracují s literárními periodiky, servery a databázemi, sledují, jak literatura funguje v síti sociálních a v audiovizuálních médiích. Zvlášť významně bude akcentován rozvoj čtenářství u sluchově postižených žáků.
Seminář bude využívat i možnosti besed se spisovateli a autorských čtení, které studenti budou mít za úkol v průběhu semestru navštěvovat a písemně je reflektovat. Seminář má současně za cíl vzbudit u studentů literatury zájem o živý předmět jejich studia, živý předmět reflektující soudobou interkulturní společnost, a připravit je na výuku dějin literatury, které pak budou moci vnímat jako reflexi své již aktualizované a kriticky zhodnocené zkušenosti se současnou literaturou a jejími podobami.