- Hlas jako pracovní nástroj učitele. Hlasová hygiena. Fyziologie produkce hlasu, nejčastější poruchy a jejich prevence. Vliv fyzické polohy na produkci hlasu a jeho kvalitu.
- Učitel jako logopedický prediagnostik. Ortofonie.
- Ortoepie a artikulace. Artikulace, její systematický nácvik. Ortoepie. Spisovná výslovnost jako součást spisovného jazyka. Stylistická platnost neortoepické artikulace. Typy odchylek od ortoepické výslovnosti. Regionální varianty výslovnosti.
- Práce s tempem, intonací, pauzami. Role pauz ve výstavbě projevu. Mimojazyková funkce pauz. Cílená modifikace tempa řeči v závislosti na komunikační situaci. Eliminace monotonizujících opakování intonačních schémat. Syntaktická a komunikační funkce stoupavé a klesavé intonace.
- Tematické členění a zvuková strukturace projevu. Zvuková výstavba věty. Souvislost syntaxe a prozodie, pravopisu a prozodie. Problematika rétorické a syntaktické interpunkce.
- Mimojazyková platnost zvukových vlastností promluvy. Reflexe fyzických a psychických stavů mluvčího ve zvukových vlastnostech promluvy.
- Výstavba projevu a jeho zvuková realizace jako prostředek motivace žáka.
- Řečové vzory. Učitel jako řečový vzor.
- Formulace. Jazyková klišé a jazykové floskule, jejich vliv na utváření kognitivního obrazu světa.
- Tréma, její projevy a zvládání. Projevy trémy v postoji řečníka, v držení rukou. Připravenost.
- Řečový styl.
- Nonverbální komunikace. Postoj. Gestikulace. Oční kontakt.
Cíl kurzu: Seznámit studenty s dějinami rétoriky a teorií, vybavit studenty praktickými dovednostmi pro komunikaci mluvenou formou jazyka. Na pozadí základních teoretických znalostí jazykovědných a historických a s vědomím interdisciplinárních souvislostí produkce řeči by student měl být schopen vystavět strukturovaný, tematicky jednotný a stylisticky vyrovnaný mluvený útvar.
Kultura jazyka a kultura řeči. Technika řeči: respirace, fonace, artikulace - praktická cvičení. Ortoepie. Využití funkčních zvukových prostředků mluvené řeči. Kompozice projevu vzhledem ke komunikačnímu záměru. Prezentační dovednosti. Bezpodmínečně se předpokládá řečový projev v souladu s českými ortoepickými a ortofonickými pravidly.