Náplní seminářů budou následující témata + související výukové situace (viz https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) 1. Komunikačně-funkční přístup a konstruktivismus ve výuce mateřského jazyka 2.
Obecné výklady o jazyce (výukové situace č. 81–90) 3. Pravopisná kompetence (výukové situace č. 72–80) 4.
Foneticko-fonologická kompetence (výukové situace č. 1–5) 5. Morfologická kompetence (výukové situace č. 21–40) 6.
Lexikální kompetence (výukové situace č. 6–14) 7. Slovotvorná kompetence (výukové situace č. 15–20) 8.
Syntaktická kompetence (výukové situace č. 41–60) 9. Stylistická kompetence (výukové situace č. 61–71) 10.
Komplexní receptivní jazykové činnosti 11. Komplexní produktivní jazykové činnosti 12.
Hodnocení ve výuce českého jazyka
Cíl předmětu: Studenti si osvojí didaktické postupy vedoucí k rozvoji komunikační kompetence žáka základní a střední školy na základě uvědomělého osvojení jazykových jevů a za zohlednění žákovy prekonceptuální výbavy. Obsahem budou jednotlivé jazykové kompetence, usouvztažněné v komplexní řečové činnosti, na něž bude kladen prvořadý důraz, stejně jako na didaktickou zručnost rozvíjet u žáků schopnost funkční komunikace v jednotlivých komunika čních sférách.
Metodicky se bude vycházet z poznatků činnostního učení, prvků konstruktivismu a kognitivně-komunikačního přístupu, výuka bude využívat i současných trendů didaktických kazuistik a východisek transdisciplinární didaktiky.