1. Archeologie. Jak ze střepů sestavit obraz minulosti.
2. Možnosti regionální historie pro vzdělávání v oblasti kulturního dědictví.
3. Pomocné vědy historické v edukační praxi: Genealogie aneb poznej sám sebe, Erby a znaky jako identifikační symboly, Platební prostředky v minulosti, Orientace ve středověkém kalendáři.
4. Vizuální prameny – od obrazů v jeskyni Lascaux po film a fotografii.
5. Etnografie a etnologie. Vývoj pohledu.
6. Humanitní environmentalistika – různé podoby péče o kulturní krajinu.
7. Průmyslové dědictví a jeho současné využití.
8. Studium nehmotného dědictví: Hudební místopis, Paměť jazyka, Obraz místa v krásné literatuře.
Familiarization with several basic scientific disciplines, which from various points of view deal with cultural heritage. The cycle aims to present these scientific disciplines, their sources and methods of work together with the possibilities how to use the results of these disciplines in education and interpretation in the field of cultural heritage.
Acquired knowledge should equip the graduate with a basic overview of the disciplines and the ability to work with their outputs in the educational practice. Course participants should also be familiar with current professional production and publishing activities.