Sylabus: Témata1. OD JESKYNĚ DO SVATYNĚ. Úvod do studia dějin umění. Historiografie, metodologie. Ikonografie. Vasariho pojetí uměleckého vývoje vs. moderní pojetí historie a historie umění. Funkce vizuál. umění napříč staletími v různých kulturách – význam vizuální kultury jako mocenského i náboženského nástroje i jako záliby. Nejstarší projevy výtvarné kultury v době kamenné. Starověk od nejstarších civilizací po pozdní, resp. křesťanskou antiku[KS1] .
2. ZROD KŘESŤANSKÉ IKONOGRAFIE JAKO ZROD STŘEDOVĚKU. Funkce výtvarného umění v dlouhém období zvaném středověk. Umění časného křesťanství; umění byzantské říše; tzv. karolinská a otonská renesance, insulární umění a stylizace na hraně abstrakce; rané mnišství; románské umění; umělecké projevy Velké Moravy a raného českého státu
3. POUŤ STŘEDOVĚKÝM SVĚTEM. Středověk nebyl temný, nýbrž pestře barevný a nápaditě členitý. Poutní kostely na cestě do Santiaga a jejich spojitost s románským uměním.
4. POČÁTKY A VRCHOL GOTICKÉHO SLOHU COBY REVOLUCE V UMĚNÍ. Gotický sloh představuje doslova přelom v historii umění: přinesl nové konstrukční prvky v architektuře a nový pohled na sochařství a malbu. Nebudou opominuty gotické hrady a města, jejichž zakládání si na našem území pojíme hlavně s vládou posledních Přemyslovců
5. EXKURZE DO LUCEMBURSKÉHO STOLETÍ. Vybrané památky z doby vlády Lucemburků v čes. zemích
14. stol. (Pasionál abatyše Kunhuty, Votivní deska Jana očka z Vlašimi; Mistr Vyšebrodského oltáře, Mistr Theodorik; Mistr Třeboňského oltáře, Mistr Krumlovské madony ad.) --------------------------------------------------------------------------------------
1. 15th CENTURY FULL OF OVERWIEVS AND TURNS The 15th century is quite extraordinary In the perspective of breakthroughs, discoveries, inventions, geniuses, changes and shifts in society. In this last century of the Middle Ages (or the first of the Modern Age?) Gutenberg began printing books, Villon composed his "cursed" ballads, the Portuguese and the Spanish sailors set out to discover the world, the Hussites tried to reform the church, the Italians and the Dutch laid the foundations for modern capitalism, and mainly brought a whole new status of art (l'art pour l'art) and artist and art theory.
2. GAUDIUM ET VOLUPTAS CONTRA ECCLESIA MILITANS The joy and enjoyment of art and earthly life on the one hand and art in the banner of the fighting church on the other. The Muses at the time of humanism, renaissance and of the time of protestant iconoclasm and religious wars as well as at the time of religious conciliation in Bohemia: the Renaissance in 16th century Europe.
3. ECCLESIA TRIUMPHANS. The winning church: Baroque art and Catholic Counter-reformation on the one hand, and the art of non-Catholic areas on the other, where genre and portrait painting or still lifes came to a head.
4. THE BAROQUE LANDSCAPE The count Špork´s mecenate; J. B. Santini-Aichel, father and son Dientzenhofers, P. Brandl, M. B. Braun and F. M. Brokoff – geniuses shaping the genius loci of towns, villages and landscapes of 18th century in Bohemia and Moravia.
5. ON THE TRACK OF THE INDUSTRIAL AGE The 19th (similary to the 15th century) brought about a series of transformations that were reflected in society – and in art too. In the course of the long age of the Industrial Revolution, an unprecedented number of artistic opinions, styles and directions were replaced at the unprecedented speed of the steam locomotive – - from Classicism and Empire Style of the Napoleon´s era to the Romanticism and the Bourgeois Biedermeier period and Academic Realism to Impressionism, Symbolism and Modern Art and Abstract Art. And from the beginnings of photography to its significance and consolidation in art and documentary.
6. QUO VADIS, ARS? The final lecture of the shifting artistic styles of modern times can be understood as the transition from the steam locomotive to the racing car of the early 20th century. By it we will launch on an adventurous ride through an abstract-surrealistic landscape, afterwards plundered by the greatest war conflict in human history; on an elusively rapid shuttle flight around an entire affluent and impoverished world with an impoverished destination. Contemporary art as a "limited edition" or as an eternally open gateway? What exactly is modern art? How about postmodern? (this lecture can also be conceived as an excursion in the collection of modern art in the National Gallery in the Veletržní Palace (Fair Palace).
Anotace:
Předmět Dějiny umění I si klade za cíl seznámit posluchače se základními uměleckohistorickými okruhy, metodikami a pojmoslovím a samozřejmě s kanonickými i méně známými umělci a díly evropské kultury od pravěku po 14. století. Studenti si osvojí různé funkce a role, které umění v průběhu tisíciletí plnilo. V širším kontextu budou nastoleny a zodpovězeny otázky, proč je umění prospěšné a proč je dobré ovládat dějiny umění. Přednášky se nebudou soustředit výhradně na projevy vizuálního umění, nýbrž také na způsoby „čtení“ a nahlížení dějin umění, na různé interpretace a odlišné pedagogické a metodologické postupy v tomto oboru.
The course Art History II follows the subject Art History I with an overview of the history of art in Europe and the Czech lands (in the spring semester: from the end of the Middle Ages to the modern age). Together we will take a look at how Gothic and Baroque Styles have transformed the landscape in Bohemia and Moravia; how opinion of art is changing depending on time, place, society, regime and personal attitude. We will also try to identify and distinguish kitsch from quality work.
(note: if the epidemiological conditions are appropriate, some lecture would be realize as an excursion)