Charles Explorer logo
🇨🇿

Hudební jazyk II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKND3D021B

Sylabus

V teoretické rovině se seminář bude zabývat následujícími aspekty:

1.       Hudební forma:                       principy formování smysluplného hudebního tvaru: - melodicko rytmická struktura (motiv = slovo, téma = věta) - kontrast (dynamický, barevný, hustotní, charakterový) - postupný vývoj - od tichého k hlasitému, od řídké k husté sazbě, od jednoduchého k složitému a naopak (klimax a antiklimax). Pevně konstituované formální útvary - pojmy: píseň jako forma, sonáta, rondo atd.

2.       Hudební instrumentář:           základní organologické dělení: dechy, strunné (smyčcové, drnkací), klávesové, bicí. Ustálená obsazení komorních souborů, obsazení orchestru (klasický, romantický). Dělení lidského hlasu (SATB),         dělení hlasu podle operního oboru (soprán kolorat., dramat., lyrický, tenor hrdinný, buffo, bas buffo apod.).

3.       Hudební sdělení:                      hudební skladba jako příběh - hudební skladba jako organizovaný sled poutavých zvuků - hudba jako emocionální výpověď - hudba jako abstraktní intelektuální konstrukce.   Postupné vytvoření žánrových typů konstituovaných zejména v období romantismu (např.: vesele, komicky, smutně, tragicky, smutečně, slavnostně). Pojmy: absolutní hudba, programní hudba,  zábavná hudba.

4.       Hudební žánry:                        hudba komorní, orchestrální, vokální, vokálně instrumentální, opera - cykly drobných skladeb, sonáty, dua, tria, kvartety, kvintety - symfonie, předehry, symfonické básně - komorní píseň, kantáta, oratorium, církevní hudba atd.              Řada témat bude doprovázena vybranými ukázkami z nahrávek hudebních skladeb různých slohových epoch, různých žánrů, různého charakteru a rozličného instrumentálního obsazení

Anotace

Předmět Hudební jazyk II dále rozvíjí otázky spojené problematikou hudebního vnímání, projevu a schopnosti analyzovat hudební struktury od nejsnažších po složitější. Podstatnou roli bude hrát i hudební praxe, resp. možnost vyzkoušet si některé elementární techniky přímo praktickým způsobem samotnými studenty.

Není nutné, aby studenti uměli přímo hrát na nějaký nástroj, lze využít celou škálu bicích nástrojů, ale i lidský hlas, tělo, atd. To poskytne studentům nejsnažší možnost pochopit jednotlivé prvky hudebních struktur. naučit se poslouchat pestrou paletu hudebních stylů a žánrů a následně s nimi pracovat v rámci edukační praxe.