Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika interpretace kulturního dědictví I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKND3D024A

Sylabus

1.       Paměťové a památkové instituce jako místa vzdělávání (z teoretického i historického hlediska)

2.       Využití paměťových a památkových institucí ve výuce – české a zahraniční zkušenosti

3.       Rámcové vzdělávací programy jako platforma pro spolupráci kulturních institucí a škol v ČR

4.       Možnosti a meze spolupráce školy, paměťových a památkových institucí

5.       Muzejní a galerijní pedagogika – české a zahraniční zkušenosti

6.       Památková edukace a výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví

7.       Tvorba didaktických materiálů

Anotace

Kurz propojuje pedagogicko-psychologickou a oborovou přípravu studentů a vytváří teoretické zázemí pro rozvoj jejich samostatného didaktického myšlení i uplatnění v praxi. Pozornost je věnována obecným principům interpretace kulturního dědictví i konkrétním aspektům muzejní, galerijní a památkové edukace (aktéři, obsah, cíle, prostředky) v kontextu soudobých teorií vzdělávání.

Kurz čerpá zejména z pedagogického konstruktivismu a zkušenostně reflektivního učení, východiskem jsou však i výzkumné závěry muzejní, galerijní a památkové pedagogiky, resp. příklady dobré praxe z domova i ze světa. Důraz je kladen na spolupráci kulturních institucí s formálním vzdělávacím sektorem (např. role rámcových vzdělávacích programů, vzdělávací potřeby žáků všech stupňů škol, organizace a efektivita mimoškolní výuky).