Charles Explorer logo
🇨🇿

Muzejní a galerijní studia I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKND3D032A

Sylabus

Sylabus   1. Co je to muzeum?

Co je muzeum? Nová definice a ICOM, Art+Antiques, č. 10, 2019, s. 5.

LEHMANOVÁ, Martina, Proč je důležité definovat si muzeum, Dějiny a současnost, č. 8/2021. 2. Muzea a galerie v historické perspektivě: od soukromých sbírek po veřejné instituce 3. Právní ochrana muzejních a galerijních artefaktů v ČR i ve světě

ŽALMAN Jiří, Kapesní průvodce po muzeu a muzejnictví, Praha 2016 (kap. O správě sbírek muzejní povahy, s. 59–104). 4. Muzeologie vs. museum studies

ŠOPÁK Pavel – VÁHALA David, Co je muzeologie?, in: P. Šopák a kol., Vademecum muzeologie, Opava 2012, s. 8–21. 5. Nová muzeologie, participativní muzeum, kritická muzeologie

SIMON Nina, Principles of Participation, in: Táž, The Participatory Museum, Santa Cruz 2010 (on-line: http://www.participatorymuseum.org/chapter1/). 6. Proměny společenské, politické a vzdělávací role muzeí

Kirshenblatt-Gimblettová Barbara, Muzeum jako katalyzátor, in: J. Jareš – Č. Pýcha – V. Sixta, Muzeum v diskusi: Jak vystavujeme soudobé dějiny, Praha, ÚSTR a NLN 2020, s. 217–236. 7. Proměny výstavní praxe

HOFFMANN Detlef, Jak mohou paměťové stopy pomoci při zkoumání soudobých dějin. Chvála myšlení, které vychází z objektu, in: J. Jareš – Č. Pýcha – V. Sixta, Muzeum v diskusi: Jak vystavujeme soudobé dějiny, Praha, ÚSTR a NLN 2020, s. 183–191. 8. Dějiny místa a regionální muzea

JAREŠ Jakub, Soudobé dějiny v místních muzeích, in: J. Jareš – Č. Pýcha – V. Sixta, Muzeum v diskusi: Jak vystavujeme soudobé dějiny, Praha, ÚSTR a NLN 2020, s. 31–61. 9. Národní muzea: překonaný koncept?

Jaké (Národní) muzeum potřebujeme?, Dějiny a současnost, č. 8, 2018 (tematické číslo, přečíst všechny články k tématu). 10. Muzea ve službách (post)kolonialismu

LEDVINA Pepa, Světové muzeum Vojty Náprstka, Art+Antiques, č. 10, 2019, s. 44–51.

Anotace

Kurz nabízí seznámení s odbornou terminologií muzejní a galerijní teorie i praxe a přehled nejdůležitějších mezinárodních úmluv a českých právních norem, které upravují ochranu kulturních artefaktů v ČR. Zároveň však s pomocí historických příkladů ilustruje, nakolik jsou významy základních pojmů jako muzeum, galerie, muzeálie či umělecké dílo proměnlivé v čase, závislé na kulturním kontextu či společensko-politických změnách a poměrech.

Sbírkotvorné instituce jsou proto prezentovány a diskutovány jako instituce paměťové, které na jedné straně těmto změnám podléhají, na straně druhé je však také dokumentují, reflektují a nezřídka i podněcují. Na řadě konkrétních případů z dějin muzejní a galerijní praxe se pak studenti naučí kriticky nahlížet různé fáze procesu muzealizace (selekce, tezaurace, prezentace) v historickém kontextu.

Prostor pro společný rozbor daných témat bude vytvářen zejména v seminářích, výuka bude probíhat rovněž exkurzní formou.