Sylabus
1. Potenciál kulturního dědictví pro celoživotní učení
2. Návštěvnické výzkumy – české i zahraniční zkušenosti
3. Návštěvníci se speciálními vzdělávacími potřebami – od integrace k inkluzi
4. Dobrovolnictví a komunitní spolupráce – české i zahraniční zkušenosti
5. Tvorba a vyhodnocování interpretačních strategií
6. Scénář interpretace (naučná stezka, průvodcovský sylabus, výstava)
7. Tvorba a vyhodnocování edukačních koncepcí a programů
8. Tvorba didaktických materiálů pro neformální a informální učení
Kurz rozvíjí samostatné didaktické uvažování studentů a vytváří předpoklady pro jejich profesní uplatnění při koncepční a evaluační práci v oblasti interpretace kulturního dědictví. Pozornost je věnována problematice celoživotního učení v historickém prostředí, rozvoji dobrovolnictví a komunitní spolupráce.
Kurz čerpá z teoretických východisek a výzkumů muzejní, galerijní a památkové pedagogiky a andragogiky, resp. příkladů dobré praxe z domova i ze světa. Důraz je kladen na otázky zpřístupňování kulturních institucí co největšímu spektru uživatelů (např. rodinní návštěvníci, senioři, cizinci), včetně návštěvníků se speciálními vzdělávacími potřebami.
V rámci seminářů tak budou studenti kriticky reflektovat možnosti a meze využití vzdělávacího potenciálu historického prostředí a kulturních institucí pro potřeby neformálního a informálního učení. Osvojí si terminologii potřebnou pro rozvoj spolupráce napříč různými profesními a zájmovými sektory.
Absolvují exkurze a debaty s odborníky zaměřené na zjišťování návštěvnických potřeb či hodnocení interpretačních a edukačních nabídek vybraných organizací (např. státní, církevní, spolkové a soukromé). Vytvoří a v diskusi s kolegy obhájí návrh interpretační strategie vybraného místa.
Na základě svého zájmu si pak studenti vyberou téma seminární práce (např. komplexní návrh edukačního programu, scénář komunitní výstavy).