Charles Explorer logo
🇨🇿

Muzejní a galerijní studia II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKND3D041A

Sylabus

1-2 Střety o kulturní dědictví: konfliktní zóny a sporné otázky 3-4 Komu patří kulturní dědictví? Politické vs. ekonomické zájmy 5-6 Proměny politiky paměti: pomníky, zapomníky a „návraty“ paměti 7-8 Vystavovat nebo nevystavovat? Ekonomické vs. kulturní zájmy 9-10 Podpora návštěvnosti: Udržitelnost vs. výprodej kulturních hodnot 11-12 Lidské ostatky na odiv: senzace nebo osvěta? 13 -14 Je to ještě umění? Kulturní vs. společenské zájmy 15-16 Obscénní! Dekadentní! Nechutné! Šokovat za každou cenu? 17-18 Tváří v tvář (všem) bolestem světa: popularizace nebo agitace? 19-20 Využité či zneužité kulturní dědictví? Společenské vs. politické zájmy 21-22 Tragická místa paměti: výchova vs. propaganda 23-24 Proměny muzejní a galerijní praxe v 21. století

Anotace

Kurz se zabývá otázkami, kterým čelí správci kulturního dědictví od konce 20. století po celém světě. Studenti se seznámí primárně s problematikou tzv. sporného dědictví. Na řadě konkrétních případů budou zkoumat a diskutovat příčiny a důsledky problémů, které jsou v rozmanitých částech světa spojovány s vlastnictvím, správou, prezentací i interpretací kulturního dědictví. Uvědomí si, že výběr a ochrana kulturního dědictví často reprezentují různé skupinové zájmy (politické, ekonomické, sociální, kulturní), které se mohou ocitnout ve vzájemném rozporu. Kromě světově známých kauz (např. vystavení bombardéru Enola Gay, likvidace soch buddhů v Bamjánu, kampaň Yolacaust apod.) budou studenti analyzovat také otázky, které se týkají sporného kulturního dědictví v ČR (např. otázky „odsunutého“ dědictví, navracení majetku obětem 2. světové války, důsledky znárodnění, muzejní prezentace moderních a soudobých dějin, památníky romského holocaustu).

S pomocí interaktivních metod (např. rozbor doporučené četby, diskuse s odborníky, vlastní výzkumná šetření inspirovaná paměťovými studii, analýza a diskuse aktuálních kauz na poli ochrany kulturního dědictví) bude zejména v seminářích vytvářen prostor pro individuální i skupinovou reflexi daných témat. Exkurze se zaměří zejména na praktické ukázky, jak v paměťových a památkových institucích účinně a smysluplně rozvíjet kritický přístup k interpretaci českých i světových moderních dějin, stejně jako metody mezioborové spolupráce, které jsou nezbytné pro pěstování dialogických a eticky korektních interpretací.

V průběhu kurzu představí posluchači formou referátu téma, které si zvolí z nabídky na úvodní přednášce. Základem práce bude kritická analýza konkrétní otázky z oblasti péče o kulturní dědictví v ČR.