Charles Explorer logo
🇨🇿

Soudobé vzdělávací technologie I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNI1I105A

Sylabus

Úvod do problematiky, vztah současného vývoje vzdělávacích technologií k základům pedagogiky.

Vybrané výsledky výzkumů zabývajících se využitím technologií ve výuce a technologických trendů ovlivňujících pedagogiku a změny ve společnosti. Didaktické vlastnosti a specifika aktuálních trendů (cloud, mobilní zařízení, dotyková zařízení, online vzdělávací komunity, MOOC…).

Situace českých škol v oblasti využívání a integrace digitálních technologií do výuky a do života školy.

Kognitivní a konstruktivistické aspekty psychodidaktických soustav. Instruktivní, konstruktivní a konektivistické edukační prostředí.

Využití digitálních technologií v testologii, edumetrii, formativním, normativním a sumativním  hodnocení, konstrukci didaktických testů a úloh. Problematika testování (PISA, ICILS, PIAAC, TALIS, InSPIS…).

Aktuální revize rámcových vzdělávacích programů, integrace digitálních technologií a informatického myšlení, principy otevřené vzdělávání v digitálním prostředí, fenomén Průmysl 4.0. Vzdělávací politika státu a Strategie digitálního vzdělávání ČR.

Anotace

Předmět navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie a Didaktiky ICT. Předmět se zaměřuje především na aktuální trendy vývoje vzdělávacích technologií, uplatnění konstruktivistické teorie učení, konstruktivních přístupů k edukaci a příslušných výukových metod. V souladu s didakticko metodickou orientací magisterského studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů didakticky a technicky vhodným způsobem transformovat nabyté vědomosti a dovednosti do reálných výukových aktivit s konstruktivním, resp. problémovým a projektovým zaměřením založených na využití ICT, a tak celkově zlepšit způsobilost studentů ve směru praktické aplikace ICT ve vzdělávání.

Z výše uvedených důvodu je princip učitelské přípravy uplatňovaný v tomto předmětu částečně založen na pedagogickém izomorfismu s preferencí konstruktivistických postupů učení, zejm. aktivní učení, tvořivá práce s ICT, postupy hodnocení a sebehodnocení.