Charles Explorer logo
🇨🇿

Digitální kompetence učitele

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNI1I121B

Sylabus

Vymezení digitálních kompetencí, jejich ukotvení v českém kurikulu. Různorodost postavení digitálních kompetencí v kurikulech. Aktuální tendence v oblasti digitálních  kompetencí.

Rámec profesních kvalit učitele, návrh standardu kvality profese učitele.

Rámce digitálních kompetencí studentů/občanů: DigComp, ISTE Standards for Student atp.

Rámce digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu, Mentep, Unesco ICT  Competency, Selfie, Framework for Teachers, ISTE Standards For Educators, Profil Učitel21, SELFIE for Teachers, Profil Škola21. Možnosti a limity online nástrojů a autoevaluačních aplikací.

Mezinárodní šetření zaměřená na digitální dovednosti (PIAAC, PISA, TIMSS, ICILS…) a analýzy jejich výsledků. Tuzemská šetření digitálních kompetencí a podmínek jejich rozvoje (ČŠI, ČSÚ, FDV).

Role ICT metodika/koordinátora v oblasti rozvoje digitálních kompetencí učitelů. Nástroje státu v podpoře digitálních kompetencí učitelů.

Rámcové vzdělávací programy (RVP) a jejich revize, koncept digitální gramotnosti a informatického myšlení v RVP. Vzdělávací politika státu a její reflexe problematiky digitálních kompetencí učitelů.

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými požadavky na znalosti, vědomosti a dovednosti učitele v oblasti digitálních technologií. V souvislosti s definováním digitálních standardů kompetencí učitele se zabývá teoretickými modely zavádění technologií do výuky na úrovni učitele, vzdělávacích programů i celé školy a s jejich uplatněním v kariérních systémech.

Mezi hlavní tematické okruhy předmětu patří vztah vývoje didaktických teorií ke způsobu využití edukačních technologií, vývoj rámců digitálních kompetencí učitelů a občanů/žáků.

Zejména se jedná o modely ISTE, DigComp, DigComEdu, Unesco, MENTEP a české nástroje Profil Škola21, Profil Učitel21. Pozornost je věnována i digitálním kompetencím žáků a jejich pozici v kurikulu.