Charles Explorer logo
🇨🇿

Edukační technologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNI3I014A

Anotace

Posláním předmětu je revitalizovat, doplnit a systemizovat vědomosti studentů týkající se psychodidaktických východisek, vývoje a pojetí rolí a funkcí technických prostředků při podpoře nebo navozování inovativních přístupů ve vzdělávání. Cílem předmětu je rozvinout u studentů vhled do oblasti edukačních technologií, a vytvořit tak předpoklady pro další rozvoj ve směru využití technologií ve vzdělávání.

Princip učitelské přípravy uplatňovaný v tomto předmětu je založen na pedagogickém izomorfismu s preferencí konstruktivistických postupů učení, zejm. aktivním učení, tvořivé práci s technologiemi, postupech hodnocení a sebehodnocení. V souladu s tímto zaměřením studenti společně reflektují zkušenosti z vlastní výuky.

Předmět se zaměří na tato témata:

Hlavní soudobá paradigmata a směry vzdělávání související s technickými prostředky, psychodidaktické soustavy a jejich vazby přístupům ve vzdělávání.

Základní charakteristiky proudu behaviorální a kognitivní psychologie, konstruktivistická teorie učení, instruktivní a konstruktivní přístup k edukaci.

Vztah vývoje didaktických teorií ke způsobu využití edukačních technologií.

Charakteristické vlastnosti a specifické rysy digitálních technologií z hlediska edukace.

Didaktické aspekty technických výukových prostředků.

Hlavní přínosy a směry aplikace technologií ve vzdělávání.

Pedagogické modely a rámce TPCK, SAMR, iPAC...

Technologické trendy ovlivňující pedagogiku, vzdělávání a změny ve společnosti. Didaktické vlastnosti a specifika trendů (např. otevřené vzdělávání, digitální učební materiály, cloud computing, mobilní zařízení, bezpečné užívání digitálních technologií, inkluzivní vzdělávání a digitální technologie, informatické myšlení).