Téma 1: Pojem informatické myšlení
Téma 2: Teoretická východiska pro metodické přístupy rozvoje informatického myšlení
Téma 3: Složky informatického myšlení a jejich didaktický rozbor
Téma 4: Vybrané metodické přístupy k informatickému myšlení
Téma 5: Informatické myšlení v dalších vzdělávacích oborech
Téma 6: AI a informatické myšlení
Téma 7: Dá se měřit úroveň informatického myšlení?
Hlavní pozornost bude věnována konceptu informatické myšlení a didaktickým způsobům, jak informatické myšlení žáků rozvíjet na ZŠ a SŠ. Problematika informatického myšlení v kontextu se vzděláváním je řešena na celém světě, zabývají se jím nejen ministerstva školství, vzdělávací instituce, ale i celosvětové asociace zaměřené na počítačové obory a informatiku. V předmětu budou analyzovány ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení, přičemž bude využito zkušeností nejen z České republiky, ale i ze zahraniční. Důraz bude kladen i na mezioborové (mezipředmětové) kontexty. Předmět se zaměří na tato témata: (1) Pojem informatické myšlení v kontextu s pojmy algoritmické myšlení, logické myšlení, učení se programování. Co není informatické myšlení. (2) Teoretická východiska pro metodické přístupy rozvoje informatického myšlení. Informatické myšlení a nástroje, aplikace a soubor dovedností. Informatické myšlení jako jazyk, jako automatizace abstrakcí, jako kognitivní prostředek. Informatické myšlení v kontextu bez programování počítače. Kolaborativní dimenze informatického myšlení. (3) Ukázky a jejich didaktický rozbor. (4) Návrhy pro vzdělávací praxi (STEM, AI, aj.). Pozornost je věnována i zjištěním výzkumů o informatickém myšlení žáků ZŠ a SŠ.