Charles Explorer logo
🇬🇧

Contemporary Educational Technology

Class at Faculty of Education |
OKNI3I101C

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Úvod do problematiky, současný vývoj vzdělávacích technologií a pedagogiky, pedagogické disciplíny zabývající se digitálními technologiemi v kontextu vzdělávání.

Situace českých škol v oblasti podmínek, průběhu a výsledků využívání digitálních technologií ve výuce a v životě školy. Výzkumy a šetření v ČR, EU i dalších vyspělých státech.

Technologické trendy ovlivňující pedagogiku, vzdělávání a změny ve společnosti. Didaktické vlastnosti a specifika důležitých aktuálních trendů (např. cloud, mobilní zařízení, dotyková zařízení, 3D tisk, virtuální a rozšířená realita, online vzdělávací komunity).

Kognitivní a konstruktivistické aspekty psychodidaktických soustav. Instruktivní, konstruktivní a konektivistické edukační prostředí. Poznatky neurologie a neurověd o učení a mozku.

Výukové aktivity s využitím digitálních technologií, příklady a ukázky z praxe českých škol. Typologie vzdělávacích technologií webu 2. generace. Digitální technologie v edumetrii.

Koncept práce s prostorem ve třídě, změny na uspořádání učebních prostor při všudypřítomnosti technologií. Koncept Future Classroom Lab.

Další vzdělávání učitelů s využitím technologií. Online učitelské komunity, online zdroje.

Aktuální strategie a koncepce státu v oblasti vzdělávání, jejich reflexe a zaměření na problematiku digitálních technologií. Rámcové vzdělávací programy (RVP) a jejich revize, koncept digitální gramotnosti a informatického myšlení v RVP.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia. Zaměřuje se především na aktuální trendy vývoje vzdělávacích technologií, uplatnění konstruktivistické teorie učení, konstruktivních přístupů k edukaci a příslušných výukových metod. V souladu s didakticko-metodickou orientací magisterského studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů didakticky a technicky vhodným způsobem transformovat nabyté vědomosti a dovednosti do reálných výukových aktivit s konstruktivním, resp. problémovým a projektovým zaměřením založeným na využití digitálních technologií, a tak celkově zlepšit způsobilost studentů ve směru praktické aplikace technologií ve vzdělávání.

Princip učitelské přípravy uplatňovaný v tomto předmětu je založen na pedagogickém izomorfismu s preferencí konstruktivistických postupů učení, zejm. aktivním učení, tvořivé práci s technologiemi, postupech hodnocení a sebehodnocení. V souladu s tímto zaměřením studenti společně reflektují zkušenosti z vlastní výuky.